הערכת השכיחות ושיעורי התמותה עקב תסחיף מי שפיר (BJOG)

במאמר חדש שפורסם ב-BJOG מדווחים חוקרים כי ההיארעות של תסחיף מי שפיר באוסטרליה (3.3 מבין 100,000 לידות) נמוכה מההיארעות בארה”ב וקנדה, אך שיעורי התמותה (כשליש מהנשים והיילודים) גבוהים יותר.

לדברי החוקרים, לצד העלייה בשיעורי התמותה האימהית במדינות בעלות הכנסה-גבוהה, תסחיף מי שפיר תפס תפקיד חשוב יותר כגורם לתמותה, וגבר העניין בתופעה נדירה זו.

החוקרים כותבים כי מבין 606,393 לידות בין השנים 2001-2007, תועדו 20 מקרים מאושרים של תסחיף מי-שפיר (שכיחות של מקרה אחד מבין כל 30,320 לידות).

שבע נשים מתו עקב תסחיף מי-שפיר, עם שיעור קטלניות של 35%. מבין 19 המקרים שיולדו בבית החולים, בחמישה מקרים מדובר היה בלידת-מת ויילוד אחד מת לאחר העברה ליחידת טיפול נמרץ, עם שיעורי תמותת יילודים של 32%.

מספר גורמי סיכון מובילים לעליה סיכון לתסחיף מי שפיר. בשש נשים בוצעה השראת לידה עם פרוסטגלנדין לדני, עם סיכון יחסי של 3.4 לתסחיף מי שפיר. ניתוח קיסרי לווה גם כן בסיכון מוגבר (סיכון יחסי של 25.4), וכך גם הסרה ידנית של השלייה בלידה נרתיקית.

ב-13 הנשים ששרדו נותרה תחלואה משמעותית עקב תסחיף מי-שפיר. שש נשים אושפזו תשע פעמים בתוך שנה, כתוצאה מדלקת ריאות, פיסטולה אנאלית ובעיות אחרות. אוטם מוחי היה נפוץ יותר בקרב נשים עם תסחיף מי-שפיר, בהשוואה לאוכלוסייה, כאשר שלוש נשים ששרדו פיתחו שבץ מוחי וכך גם אחת הנשים שמתו מספר שבועות לאחר הלידה. באופן כללי, שכיחות שבץ מוחי עומדת על 3-30 נשים ל-100,000 הריונות.

לצורך השוואת היארעות תסחיף מי-שפיר באזורים מפותחים אחרים, החוקרים מצטטים מאמר סקירה שפורסם לפני כשנה ולפיו ההערכה הייתה כי שכיחות תסחיף מי-שפיר עומדת על מקרה אחד מכל 15,200 לידות בארה”ב, ומקרה אחד מכל 53,800 לידות באירופה. שיעורי הקטלניות נעו בין 13% ל-30%, ושיעורי תמותה פרינטאלית נעו בטווח 9%-44%.

BJOG 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה