חולים רבים המתייצגים עם אובדן הכרה, פרכוסים ו-EEG תקין מאובחנים בשוגג כסובלים מאפילפסיה (מתוך Pacing and Clinical Electrophysiology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אוגוסט של ירחון Pacing and Clinical Electrophysiology עולה כי הפרעות קצב מסכנות חיים וסינקופה עלולים להתרחש בחולים עם אבחנה משוערת של אפילפסיה וללא שינויים חריגים בבדיקת Electroencephalography (EEG). לפיכך, טוענים החוקרים כי בחולים אלו יש להמתין עם מתן טיפול תרופתי נוגד פרכוסים עד לביצוע הערכה קרדיווסקולארית ושלילת גורמים אפשריים אחרים לאובדן הכרה.

החוקרים מסבירים כי חולים עם אובדן הכרה ופרכוסים פעמים רבות מקבלים אבחנה של אפילפסיה על אף בדיקת EEG תקינה. לדבריהם, אובדן הכרה, פרכוסים ואובדן טונוס עלולים להגרם כתוצאה מאפילפסיה, אולם גם כתוצאה מסינקופה, דבר המוביל לעיתים לבלבול בין שתי האבחנות. יתרה מכך, הם מזכירים כי בשני מצבים אלו לא קיימת בדיקת תקן לאבחנה. לפיכך, ביקשו במחקרם זה להעריך את שיעור החולים המופנים לבדיקת נוירולוג עם אבחנה משוערת של אפילפסיה ובדיקת EEG תקינהאשר מתגלים כבעלי סיבה אחרת לאובדן ההכרה.

במחקר חתך זה נכללו 55 חולים עוקבים בגילאי 6 עד 85 שנים (ממוצע, 41±24 שנים) אשר התייצגו עם סיפור של התעלפות, נפילה, פרכוס ובדיקת EEG תקינה והופנו לנוירולוג בטרם נבדקו על ידי קרדיולוג. כל החולים עברו בדיקה גופנית, אק”ג ובדיקת אקו-לב. בנוסף, בוצעו בדיקות Head-up tilt table testing (HUT), הולטר 24 שעות ומסאז’ קרוטידי יל פי הצורך. בדיקות אלקטרופיזיולוגיות בוצעו בחולים עם מחלת לב מבנית או פלפיטציות חמורות.

החוקרים מדווחים כי תכשירים נוגדי פרכוסים נרשמו ל-35 חולים (64%) בטרם גויסו למחקר. סינקופה על רקע ואזו-וגאלי נמצא ב-22 (40%) מהחולים, הפרעות קצב מסכנות חיים בשבעה (13%), רגישות-יתר של הסינוס הקרוטידי בשישה (11%), תת-לחץ אורתוסטטי בשלושה (5%) והיצרות של המסתם האאורטלי בחולה אחד (2%). בשישה עשר חולים נוספים (29%) לא ניתן היה לאתר סיבה לאובדן ההכרה. הם מציינים כי הפרעות הקצב כללו שני מקרים של Complete Atrio-ventricular block, מקרה אחד של טאכיקרדיה חדרית מתמשכת, מקרה של פרפור חדרי, מקרה של טאכיקרדיה עלייתית ושני מקרים של AV node reentrant tachycardia. החוקרים מוסיפים כי שני חולים פיתחו אסיסטולה ממושכת במהלך בדיקת HUT.

לדברי החוקרים, אבחנה משוערת של סינקופה נרשמה ב-39 חולים (71%). חולים עם או ללא טיפול נוגד פרכוסים קיבלו אבחנה של סינקופה ב-64% ו-84%, בהתאמה (OR, 0.33; 95% CI = 0.08-1.36; p = 0.13).

החוקרים מסכמים כי הפרעות קצב מסכנות חיים וסינקופה עלולים להימצא בחולים עם אבחנה משוערת של אפילפסיה ותוצאות תקינות של בדיקת EEG. לפיכך, הם מציעים כי יש להמתין עם מתן תכשירים נוגדי פרכוסים עד לביצוע הערכה קרדיווסקולארית בחולים אלו.

Pacing Clin Electrophysiol. 2010;33(7):804-813

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה