כמחצית מהרופאים הראשוניים מפנים לבדיקות קולנוסקופיה בתדירות גבוהה מהמומלץ (Journal of General Internal Medicine)

מרבית הרופאים הראשוניים משוחחים עם המטופלים המבוגרים שלהם בנוגע לביצוע בדיקות סקר לסרטן המעי הגס, אך הם מתקשים להיצמד להנחיות בנוגע למצבים בהם יש לערוך בדיקות שונות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Journal of General Internal Medicine.

ללא קשר לבדיקה, יש להתחיל בבדיקות סקר שגרתיות לסרטן המעי הגס והרקטום בגיל 50, אך למעלה מ-40% מהרופאים הראשוניים ממליצים על ביצוע בדיקת דם סמוי בצואה למטופלים מתחת לגיל 50. בדומה, בדיקות קולנוסקופיות אמורות להיעשות במרווחים של 10 שנים, אך 44.3% מהרופאים הראשוניים ממליצים למטופליהם לערוך את הבדיקות במרווחים קצרים יותר.

בסה”כ, רק 19.1% מהרופאים הראשוניים מקפידים על ההנחיות לכל בדיקות הסקר שנבחנו במחקר, שכללו בדיקת סיגמואידוסקופיה גמישה וחוקן בריום בנוסף לבדיקות קולנוסקופיה ובדיקת דם סמוי בצואה. כ-40.4% נצמדו להנחיות עבור חלק מהבדיקות, והיתר סטו מכל ההנחיות.

החוקרים בחנו את הנתונים מסקר National Cancer Institute Survey שכללו כ-1300 רופאים ראשוניים, בו נשאלו מתי החלו להמליץ על בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום למטופליהם, ובאיזו תדירות יש לערוך את הבדיקות. לאחר מכן הם השוו את התשובות עם ההנחיות לבדיקות סקר במקום באותה עת. כל ההנחיות תמכו בביצוע בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום החל מגיל 50, כאשר בדיקת דם סמוי בצואה אמורה להתבצע בכל שנה, סיגמואידוסקופיה וחוקן בריום אחת לחמש שנים ובדיקת קולנוסקופיה אחת לעשור.

החוקרים מצאו שונות בהיענות בין דורות הרופאים, כאשר רופאים צעירים יותר נטו יותר להיצמד להנחיות. בנוסף, הם פגשו מספר מטופלים גבוה יותר בכל שבוע, בהשוואה למקביליהם ונטו לייחס חשיבות רבה יותר להעדפות המטופל כמו גם לעדויות הקליניות שפורסמו בספרות הרפואית.

מבין כל בדיקות הסקר לסרטן מעי גס ורקטום, קולנוסקופיה הייתה הבדיקה האחת עם אחוז הרופאים הגדול ביותר שהמליץ על ביצועה בתדירות גבוהה יותר מהכתוב בהנחיות. שימוש יתר עשוי להוביל למעקב מיותר אחר המטופלים ולחשוף אותם לסיכון הכרוך בסיבוכי בדיקות סקר. כמו כן, אין להתעלם מהפן הכלכלי של ביצוע בדיקות סקר מרובות.

בקצה השני של העדר היענות להנחיות, 16.9% מהרופאים הראשוניים המליצו על מרווחים ארוכים יותר בין בדיקות חוקן בריום, בהשוואה למומלץ בהנחיות, ו-11.3% עשו את אותה טעות בנוגע לבדיקת דם סמוי בצואה. תת-שימוש בבדיקות סקר משמעו זיהוי פחות ממאירויות בשלב מוקדם או טרם התפשטות.

J Gen Intern Med. Published online October 14, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה