ארוחות בשעה מאוחרת מעלות את הסיכון להשמנה (מתוך הכנס השנתי ה-28 של The Obesity Society)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי ה-28 של The Obesity Society עולה כי העדפה לארוחות ערב מאוחרות עשויה להגדיל את הסיכון להשמנה.

החוקרים בחנו את ההשפעות של ארוחות בשעה מוקדמת ומאוחרת במחקר חתך שכלל 10 גברים יפנים בריאים. המשתתפים אכלו ארוחת צהריים בשעה 1:00 בצהריים וארוחת בוקר בשעה 8:00 בבוקר למחרת; משתתפים בקבוצת הביקורת אכלו ארוחת ערב בשעה 7:00 בערב ואלו בקבוצת המחקר אכלו ארוחת ערב בשעה 10:00. כל הארוחות היו זהות, והמשתתפים אכלו בתא מיוחד, בו נמדדה ההוצאה האנרגטית וניצול האנרגיה בין 12:30 בצהריים ועד 11:30 בבוקר של היום למחרת.

החוקרים מדדו את רמת המטבוליטים בדם שעה לאחר כל ארוחה, והגברים דירגו את התיאבון שלהם בכל שעה לפי מדד VAS (Visual Analog Scale), שנע בין 0 (לא רעב כלל) ל-100 (הכי רעב שהיה אי-פעם). גיל המשתתפים הממוצע עמד על 40.4, עם מדד מסת גוף ממוצע של 23.1.

בקרב אלו שאכלו ארוחת ערב מוקדמת, ממוצע ההוצאה האנרגטית במהלך 23 שעות עמד על 1885 קלוריות; בקרב אלו שאכלו ארוחת ערב מאוחרת, הממוצע עמד על 1837 קלוריות (p<0.05).

החוקרים זיהו ירידה חדה בהוצאה האנרגטית לאחר-ארוחה, או DIT (Diet Induced Thermogenesis), במהלך השינה לאחר ארוחת ערב מאוחרת. עם ארוחת ערב מוקדמת, הירידה הייתה מתונה יותר. ככל הנראה, הסיבה לכך היא שעם ארוחת ערב מוקדמת, חלף זמן רב יותר בין ארוחת הערב וזמן השינה. עם זאת, הם לא הצליחו לזהות את הסיבה לירידה החדה ב-DIT במהלך השינה לאחר ארוחת ערב מאוחרת. פעילות גופנית לא היוותה הסבר להבדלים, שכן גלאי תנועה בתא לא זיהו כל הבדל בפעילות הגופית בין הקבוצות.

רמות אינסולין ורמות הסוכר בדם היו גבוהות יותר משמעותית בקרב אלו שהקפידו על ארוחת ערב מאוחרת, בהשוואה לאלו שאכלו ארוחת ערב מוקדמת (p<0.01). חומצות שומן חופשיות היו גבוהות יותר עם ארוחת ערב מאוחרת, ונותרו גבוהות עד לארוחת הבוקר ביום למחרת. החוקרים מסכמים וכותבים אי ארוחת ערב מאוחרת מלווה בהוצאה אנרגטית נמוכה יותר, היפראינסולינמיה והיפרגליקמיה, שבמשך הזמן עשויים להוביל להשמנת-יתר.

מדדי תאבון בסולם VAS היו גבוהים יותר משמעותית מיד לפני ארוחת הערב בקבוצת המשתתפים שאכלו ארוחת ערב מאוחרת, בהשוואה לאלו שאכלו ארוחת ערב מוקדמת (p<0.05).

Obesity 2010: The Obesity Society 28th Annual Scientific Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה