קרינה ניאואדג’ובנטית עשויה לצמצם את הסיכון להישנות המחלה בחולי סרטן הרקטום (מתוך כנס ה-ASTRO)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי ה-52 של ה- American Society for Radiation Oncology (ASTRO), עולה כי נמצא קשר בין מתן קרינה ניאואדג’ובנטית טרם הניתוח לחולים עם סרטן הרקטום, ובין ירידה בסיכון להישנות מקומית של המחלה.

מטרת המחקר הייתה להעריך את היעילות של קרינה ניאואדג’ובנטית בשילוב עם כריתה כירורגית רחבה מסוג Total mesorectal excision (TME) לטיפול בסרטן הרקטום.

המחקר כלל 1,861 משתתפים עם סרטן נתיח של הרקטום. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת 5 טיפול קרינה במינון 5 Gy ולאחריהם TME, או ל-TME בלבד. הם מציינים כי המשתתפים לא קיבלו טיפול כימותרפי. יעד המחקר העיקרי היה שליטה מקומית בגידול, לאחר חציון מעקב של 11 שנים.

מתוצאות המחקר עולה כי שיעור ההישנות המקומית לאחר 10 שנים היה 6.4% בקרב משתתפים שקיבלו קרינה ניאואדג’ובנטית לפני הניתוח, לעומת 13.3% במשתתפים שטופלו בניתוח בלבד (p<0.001). כמו כן, שיעור ההישנות הכולל היה 28.8% במשתתפים בקבוצת הקרינה הניאואדג’ובנטית, לעומת 33.6% בקבוצת הניתוח בלבד (p=0.042).

עם זאת, בניתוח תת-קבוצות נצפתה לקרינה ניאואדג’ובנטית יעילות רק במשתתפים עם שוליים ניתוחיים נקיים, מחלה בשלב III, וכאשר הגידול היה במרחק גדול מ-5 ס”מ מפי הטבעת. לדבריהם, במשתתפים עם בלוטות לימפה חיוביות ושוליים ניתוחיים נקיים שקיבלו קרינה ניאואדג’ובנטית נצפה שיעור הישרדות של 51% לאחר 10 שנים, לעומת 41% במשתתפים דומים שטופלו בניתוח בלבד.

כמו כן, לא נצפה הבדל בהישרדות בין משתתפים שקיבלו קרינה ניאודאג’ובנטית או משתתפים שטופלו בניתוח בלבד.

לאור תוצאות המחקר מסבירים החוקרים כי חולי סרטן הרקטום עם מחלה בשלב II ו-III עשויים להרוויח מקרינה ניאואדג’ובנטית, על מנת למנוע הישנות ולשפר את איכות החיים.

בדיון שנערך בכנס ציין מומחה מהתחום כי הטיפול בסרטן הרקטום הוא בעיקרו ניתוחי, וקרינה בחולים אלו יועדה בעיקר למנוע הישנות באגן. בשנים האחרונות גבר השימוש ב-TME, אך עד כה לא היה ברור האם שימוש ב-TME עשוי לצמצם את הצורך בקרינה. המחקר הנוכחי מבסס את חשיבות הקרינה בטיפול בחולים אלו.

מתוך הכנס American Society for Radiation Oncology (ASTRO) 52nd Annual Meeting 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה