ויטמין D נמוך והנקה אינם קשורים להתלקחות טרשת נפוצה (מתוך ה- Archives of Neurology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון ה- Archives of Neurology ב- 8 בנובמבר, עולה כי נשים עם טרשת נפוצה עם רמות ויטמין D נמוכות במהלך הריון והנקה אינן מצויות בסיכון מוגבר להתלקחויות לאחר הלידה.

ממצאי המחקר מורים על כך שמינון מומלץ של תוספי ויטמין D במהלך ההריון וההנקה יהיה זהה עבור נשים עם טרשת נפוצה ועבור נשים אשר אינן סובלות ממחלות אוטואימוניות.

במסגרת המחקר נכללו 28 נשים הרות עם טרשת נפוצה, ובוצע מעקב אחריהן במשך השנה הראשונה לאחר הלידה.  נמדדו רמות 25-hydroxyvitamin D במהלך השליש האחרון להריון, וכן 2, 4 ו 6 חודשים לאחר הלידה.

14 מן הנשים הניקו, ו 12 מהנשים חוו התלקחות של המחלה לאחר הלידה.  במהלך ההריון, רמות 25-hydroxyvitamin D הממוצעות עמדו על 25.4 נ”ג/מ”ל ונעו לפי שינוי עונתי.

לאחר הלידה, רמות הויטמין נותרו נמוכות בקרב נשים שהניקו.  4 ו 6 חודשים לאחר הלידה, רמות ויטמין D היו נמוכות בממוצע ב- 5 נ”ג/מ”ל בקרב אלו שהניקו בהשוואה לאלו שלא (P = .001).

יחד עם זאת, רמות נמוכות אלו של ויטמין D לא נקשרו עם סיכון מוגבר להתלקחות של המחלה.  החוקרים מציינים דווקא, כי 3 6 חודשים לאחר הלידה רמות 25-hydroxyvitamin D היו גבוהות באופן גבולי בקרב אלו שחוו התלקחות בששת החודשים הראשונים לאחר הלידה בהשוואה לאלו שלא חוו התלקחות בתקופת הזמן המקבילה.

לדברי החוקרים לא נראה קשר סיבתי בין רמות גבוהות יורת של ויטמין D והתלקחות של טרשת נפוצה.

יש לציין מחקר שפורסם לאחרונה אשר הדגים עדות ביולוגית לכך שויטמין D עשוי להגן מפני מחלות אוטואימוניות וסוגי סרטן מסוימים.  מחקר גנטי זה הראה כי ויטמין D עובר אינטראקציה עם גנים הקשורים בטרשת נפוצה, סוכרת סוג 1, סרטן מעי ומחלות נוספות.

יחד עם זאת, ממצאי המחקר הנוכחי אינם מפתיעים את החוקרים מכמה סיבות.  ראשית נשים הרות או מיניקות מצויות בסיכון מוגבר להיפרויטמינוזיס D; שנית הודגם בעבר כי נשים הרות עם טרשת נפוצה מצויות בסיכון מופחת להתלקחות, וכי הנקה אינה מעלה את הסיכון; שלישית, לא קיימת עדות לכך שהשפעות הורמונאליות של הריון או הנקה הינן שונות בין חולות טרשת נפוצה ובין נשים בריאות; ורביעית, כהי עור מצויים בסיכון לחסר ויטמין D, אולם הינם בעלי סיכון מופחת לחלות בטרשת נפוצה בהשוואה ללבנים.

Arch Neurol.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה