האם פוליפים משוננים קשורים בסרטן קולו-רקטאלי? (מתוך ה- Gastroenterology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות שני מחקרים שפורסמו בגיליון נובמבר של Gastroenterology, עולה כי פוליפים משוננים (serrated polyps) קשורים בסיכון מוגבר לנאופלזיה וסרטן קולו-רקטאלי, והמצאותם צריכה לעודד מעקב תדיר יותר.

במחקר הראשון נמצא בניתוח רב משתני שכלל 10,199 משתתפים שעברו קולונוסקופיה לראשונה, כי נבדקים עם פוליפים משוננים גדולים היו מועדים פי ארבע לסבול מנאופלזיה מתקדמת, בעוד שסיכונם לסבול מסרטן קולו-רקטאלי היה גדול פי 3 עד 3.4.

במחקר השני נמצא כי במסגרת קולונוסקופיות מעקב ב- 3,121 נבדקים בני 50 75 שנים, שעברו בדיקת סקר ראשונית, 39 הנבדקים אשר הדגימו פוליפים משוננים לא דיספלסטיים ללא נאופלזיה היו בסיכון גבוה פי 3.14 לפתח נאופלזיה בהשוואה לאלו ללא פוליפים.

בהתבסס על ממצאי המחקר השני ממליצים החוקרים לאלו עם פוליפים משוננים לא דיספלסטים פרוקסימלים או גדולים לעבור מעקב הדומה לזה בחולים עם אדנומה טובולרית אחת או שתיים בגודל של עד 10 מ”מ, ולאלו עם פוליפים כאלו יחד עם נאופלזיה ממליצים החוקרים לדבוק בהנחיות של מעקב אחת לשלוש שנים.

במאמר מערכת נלווה מציעים הכותבים לשנות את הנחיות המעקב הקיימות כך שיכירו באופן מפורש בחשיבות של פוליפים משוננים גדולים או משוננים.  המפתח לכך הינו בכך שחולה שעבר הסרת פוליפים כאלו זקוק למעבר אנדוסקופי הדומה לזה המומלץ לחולים עם אדנומות במעי.  אדנומות משוננות נחשבו בעבר שפירות, אולם עדויות גוברות כי נגעים אלו קשורים בנאופלזיה וסרטן.

Gastroenterology. 2011;139:1497-1502, 1503-1510

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה