הר”י : עלות שירותי הבריאות לתלמיד גבוהה פי 3 מהתקציב של משה”ב

דו”ח חדש של ההסתדרות הרפואית קובע: עלות שירותי בריאות התלמיד היא 194 מיליון   פי 3 מהתקציב שהגדיר משרד הבריאות במכרז

 עוד קובע הדו”ח: משרד הבריאות תמחר את עלויות המכרז בשיטה לא נכונה המתבססת על רצף פעולות ולא לפי היקף כוח האדם הנדרש להיקף השירות. תמחור על פי שיטה זו מוביל לאספקת שירותים ירודה ההופכת תפקיד מניעה חשוב זה לשירות טכני הניתן בשיטת הסרט הנע

דו”ח של ועדת מומחים וארגון רופאי בריאות הציבור קבע כי היעד הלאומי להפעלת השירות צריך לעמוד על תקן של אחות לכל 1600 ילדים, בעוד תנאי מכרז משרד הבריאות מגדירים אחות לכל 2042 ילדים

דו”ח כלכלי שהכין ד”ר דוד בועז עבור ההסתדרות הרפואית קבע כי עלות השירות היא 167.8 מיליון למתן שירותים לכיתות א’-ט’ בלבד ו- 194.2 מיליון למתן השירות לכיתות א’-יב’. הערכה כלכלית זו הסתמכה על הקריטריונים למתן השירותים שקבעה ועדת מומחים מטעם ביה ס לרפואה ציבורית של הדסה ואיגוד רופאי בריאות הציבור במסמך בריאות התלמיד בישראל תוכנית לאומית”.

תמחור השירותים התבסס על השיטה “מלמטה למעלה” בשונה מהתמחור הראשוני של משרד הבריאות. התחשיב התבסס על: הערכת היקף כוח האדם הנדרש בהתאם לשירותים ולקריטריונים שהוגדרו על ידי ועדת המומחים. הוספת עלות המטה המנהלי והמקצועי בהתאם לנדרש בתנאי המכרז. על כך נוספה תוספת תקורות הכוללות את המערך הלוגיסטי לצורך חלוקת החיסונים, מחשבים, הכשרה, מימון, ערבויות וביטוחים. וכן, רווח של 10% ומע”מ של 16%.

ד”ר דוד בועז התייחס לדו”ח ואמר כי “הפער התקציבי הגדול נובע מהעובדה שהיקף כוח האדם הנדרש על מנת לספק שירותי בריאות תלמיד ברמה נאותה הוא גבוה משמעותית. כמו כן, משרד הבריאות תקצב את השירותים לפי עלות שירות, בעוד שבפועל, משך הפעולות אינו הומוגני. כלומר השירות לא ניתן בשיטת ה”הסרט הנע” ולכן הדרך שבה יש לחשב את עלות אספקת השירותים היא באמצעות הפעלת שנה מלאה בהתאם לתנאי המכרז המחמירים לגבי שיעור האחיות המוסמכות במצבת כוח האדם”.

“זהו ניסוי בבריאות הילדים שלנו”, אומר יו”ר ההסתדרות הרפואית, ד”ר ליאוניד אידלמן בתגובה לדו”ח. “בכל מדינות העולם המערבי שירותי בריאות התלמיד הם באחריות ישירה של המדינה וכך גם קובעות ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי. הדו”ח מראה כי משרד הבריאות תמחר באופן מוטעה את השירות על מנת לחסוך בכסף. חיסכון זה בא על חשבון בריאות התלמידים ומניעה של מחלות תוך שהוא גורם לבריחה של אנשי מקצוע טובים מהתחום”. “מדינה שמפריטה את שירותי בריאות לתלמיד אינה משקיעה בצמצום אי השיוויון. בית הספר הוא המקום המרכזי להקניית ערכי בריאות וחינוך לאורח חיים בריא לכלל התלמידים, חוסר השקעה בתלמידים בשלב זה יעלה למדינה ולמערכת הבריאות הרבה יותר כסף בעתיד”.

גם יו”ר החברה הישראלית לפדיאטריה אמבולטורית, פרופ’ יונה אמיתי מבקר בחריפות את המכרז והתנאים בו. “תנאי המכרז החדש והתקצוב שלו יוצרים שיטת עבודה מוטעית ביסודה המובילים לניתוק הזיקה האישית בין האחיות והרופאים לבין הילדים. היערכות זו יוצרת מעין ‘קומנדו אחיות’

המצוותות לבתי ספר רבים בשיטת הסרט הנע, והן אינן מכירות את הילדים. מתן חיסונים בשיטה זו הוא טראומטי לילדים והוא מגביר את הסיכון לטעויות. כמו כן, שירות בצורה כזו מנטרל את ממד

האנושיות שיש בו והופך לאוסף פרוצדורות טכניות. לא פלא שמשרד הבריאות אומר שאין לו אחיות. מי ירצה להישאר בשירות מתסכל, טכני וחסר נשמה?”

בשנים האחרונות קוצצו שירותי בריאות התלמיד באופן דרמטי, תחילה על ידי משרד הבריאות כאשר השירות פעל במסגרתו, ובהמשך לאחר הפרטת השירות והעברתם לספק פרטי, על ידי הספק שנבחר לספק את השירות “האגודה לבריאות לציבור”. התקציב השנתי למתן שירות זה ירד מ- 90 מיליון בשנה ל- 65 מיליון ש”ח בלבד בשנה האחרונה. לכך נוספו עלויות נוספות עם המעבר לספק פרטי חיצוני הכוללות תקורה ומע”מ.

כמיליון ו- 400 אלף תלמידים לומדים בכיתות א’-יב’ מדי שנה. ושירותי בריאות התלמיד ניתנים לכמיליון מהם (תלמידי א’-ט’ בלבד). השירותים כוללים בין היתר חיסונים, בדיקות רפואיות, חינוך לבריאות, ייעוץ ומתן שירותי עזרה ראשונה. עד שנת 2007 סופקו שירותים אלה ישירות על ידי משרד הבריאות באמצעות רופאים ואחיות (כאשר אלה הועסקו באמצעות קבלן כוח-אדם). משנת 2007 החליט משרד האוצר להעביר את שירותי בריאות התלמיד לגוף חיצוני, ושיטת ההתקשרות עם משרד הבריאות שונתה, ומאז משמשת האגודה לבריאות הציבור כספק אספקת שירותים. ההסכם עם האגודה לבריאות הציבור קבע התקשורת ל- 3 שנים תמורת 64 מיליון בשנה. התקשרות זו נעשתה ללא מכרז.

 

עם ההפרטה, הגישו הר”י וארגון רופאי המדינה עתירה לבג”צ, בעקבותיה הודיע משרד הבריאות כי לא יאריך את ההתקשרות עם האגודה לבריאות הציבור ופרסום מכרז לאספקת שירותים על ידי ספק חדש. פרסום המכרז החדש נעשה בספטמבר 2009, ובו נקבע כי אספקת השירותים וההתקשרות יחלו בינואר 2010 והיא תימשך 3 שנים. כידוע במכרז הפומבי זכתה חברת נטלי אשר מפעילה את השירות החל משנת הלימודים הנוכחית.

ובאותו עניין פירסמה הר”י סיכום דיון שהתקיים בנושא בועדת הבריאות בכנסת:  

דיון בוועדת הבריאות בנושא השלכות הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד

אנו מברכים את הוועדה על החלטתה לקיים ביום 30.11.10 דיון בנושא השלכות הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד. מדובר בנושא בעל חשיבות עליונה, שאכן ראוי לתשומת לבה של הוועדה.

היכרותנו עם הנושא ומעורבותנו בו עמוקה. נציגינו השתתפו בדיונים הפומביים (המעטים) שנערכו לפני הוצאת השירותים מידי משרד הבריאות. לאחר חתימת ההסכם בין משרד הבריאות לבין האגודה לבריאות הציבור הגישו הר”י וארגון רופאי המדינה (אר”מ) עתירה לבג”ץ נגד המהלך (בג”ץ 1083/07 הר”י נ’ שר הבריאות והאגודה לבריאות הציבור). רק בעקבות הדיונים בעתירה זו שינה משרד הבריאות את עמדתו, והודיע במאי 2009 על אי הארכת ההתקשרות עם האגודה ויציאה למכרז פומבי בו זכתה חברת נטלי אשר מפעילה את השירות החל משנת הלימודים הנוכחית.

יובהר, כי העמדה המקצועית העקבית של הר”י, של ארגון רופאי המדינה ושל האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, היא כי שירותי הבריאות לתלמיד ושירותי הרפואה המונעת צריכים להינתן במישרין על ידי המדינה וזאת, בין היתר, על סמך הניסיון של הפעלת השירות הן על ידי האגודה לבריאות הציבור והן הניסיון שנצבר מאז תחילת הפעלת השירות על ידי חברת נטלי. אנו רואים דפוס זהה של טענות, אשר מוביל למסקנה חד משמעית כי ללא קשר לזהות הספק הפרטי, השירות צריך להינתן במישרין בידי המדינה ולא באמצעות ספק פרטי אשר, טוב ככל שיהיה, לא יוכל לספק את השירות כפי שילדינו ראויים לו. בנקודה זו ראוי להתייחס גם לממצאים שהועלו זה מכבר על ידי מבקר המדינה[1] ומקצתם יובאו בתמצית להלן:

  • אי בדיקה יסודית של משמעויות ההעברה והתוחלת שבה, והיערכות לקויה
  • מבקר המדינה קבע, כי “עבודת המטה” לקראת הוצאת השירותים מידי משרד הבריאות הייתה, בלשון המעטה, חסרה: לא נעשו המחקרים והבדיקות הדרושות ולא הייתה היערכות מתאימה.  לפי המבקר, אפילו עניין ה”התייעלות” – השיקול היחיד שעמד בבסיס המהלך – לא נבדק כיאות ולא בוסס, בדיעבד אמנם התברר כי הושגה תוצאה הפוכה. למעשה, הוצאת השירותים מידי משרד הבריאות לאגודה הייתה אפוא יישום דוגמאטי של תפיסה עקרונית שהפרטה כל הפרטה תביא להתייעלות וחיסכון כספי.

  • כרוניקה של כישלון ידוע מראש
  • בהסכם נקבע, כי האגודה תיתן בתקציב מופחת שירותים בהיקף גדול בעשרות אחוזים. בעתירתנו לבג”ץ אמרנו כי “אין שום סיכוי לתת את השירותים בהיקף המתחייב בחוק, שכן ההסכם לו התחייבה האגודה אינו בגדר ‘התייעלות’ אלא הוא בגדר ‘נס'”. הנס לא התרחש.

  • אי קביעתם של מנגנוני פיקוח ובקרה אפקטיביים
  • המבקר קובע, כי עובר להפרטת השירותים לא גובשו מנגנוני פיקוח ובקרה אפקטיביים. אף עניין זה היה ברור וידוע בזמן אמת, והר”י ואר”מ הקדישו לו פרק נכבד בטיעוניהם לפני בג”ץ. יש לזכור כי מדובר בנושא קריטי, שכן האפשרות לקיים פיקוח אפקטיבי על נותן השירותים היא תנאי בלעדיו אין לביצועה של כל הפרטה.

  • “עמדת המומחים” הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות התנגדו למהלך בזמן אמת
  • מבקר המדינה קובע, כי פן אחד של עבודת המטה החסרה היה אי קבלת עמדות מומחים בטרם ביצוע המהלך. יש להניח שהדברים נאמרו בקשר לאי היוועצות במומחים “חיצוניים”. הגורמים המקצועיים “הפנימיים”, האחראים על השירותים במשרד הבריאות, התנגדו נחרצות למהלך.

  • אי שימוש בתחנות יציאה בהסכם גם כשהתברר שהאגודה אינה עומדת ביעדים
  • על חטא היציאה למהלך שאסור היה לצאת אליו, נוסף חטא חמור אולי עוד יותר: גם לאחר שנחשפו מימדי הכישלון התעקש משרד הבריאות להמשיכו למרות שיכול היה להפסיקו שכן בהסכם בין המדינה לבין האגודה נקבעו “תחנות יציאה”.

    הצד הכלכלי

    בנוסף לליקויים בעצם הפעלת השירות, אשר כאמור, נובעים מהיות השירות ניתן בידי ספק פרטי, הכינה ההסתדרות הרפואית, באמצעות משרדו של ד”ר דוד בועז עבודה כלכלית אשר ממנה עלה כי עלות מתן שירותי בריאות לתלמיד באופן מקצועי צריכה לעלות 167.8 מיליון למתן שירותים לכיתות א’-ט’ בלבד ו- 194.2 מיליון למתן השירות לכיתות א’-יב’. הערכה כלכלית זו הסתמכה על הקריטריונים למתן השירותים שקבעה ועדת מומחים מטעם ביה ס לרפואה ציבורית של הדסה ואיגוד רופאי בריאות הציבור במסמך בריאות התלמיד בישראל תוכנית לאומית”. הצעתה של הזוכה במכרז חברת נטלי עמדה על כ-80 מיליון ….

    משרדו של ד”ר בועז תימחר גם את עלות המכרז המוצע (שאינו המכרז הרצוי לדעת הגורמים המקצועיים) והגיע לסכום של כ-93.4 מיליון – פער גדול מאוד לעומת ההצעה הזוכה. פער אשר אותו משלמים יום יום ילדינו, באמצעות קיצוץ שירותים, שיטות עבודה של “סרט נע” ומתן טיפול רפואי לא בסטנדרטים הראויים.

    הערה מסכמת לעניין עתיד שירותי הבריאות לתלמיד

    תוצאות העברת שירותי הבריאות לתלמיד ממשרד הבריאות לאגודה וממצאי דו”ח המבקר בפרט מבהירים, שאין מנוס מקביעה בחוק, שהשירותים יינתנו ע”י משרד הבריאות בעצמו. אל לנו להמתין לדו”חות הביקורת אשר יגיעו הפעם מחברת נטלי וממצאיהם בוודאי יזכירו את

    דו”חות הבקרה שנערכו בשנה שעברה ולפני שנתיים וכיו”ב. בריאותם של ילדינו אינה ניתנת להפרטה ושירות חשוב זה צריך לחזור למשרד הבריאות ויפה שעה אחת קודם.  




    [1] דו”ח מבקר המדינה 60א’, עמ’ 343.

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה