עמדות הרופאים בישראל לגבי הפסקת/המשך טיפול בנוגדי טסיות לפני התערבויות פולשניות (European Journal of Internal Medicine)

במחקר שמתפרסם ב- European Journal of Internal Medicine מציגים חוקרים ישראלים (*)  מימצאים מסקר שנערך בארץ אשר בחן את עמדות הרופאים באשר להפסקת טיפול נוגד טסיות לפני ביצוע פעולות פולשניות.

ברקע למחקר מציגים המחברים את הדילמה בין הרצון להמשיך להגן על המטופל מפני אירועים קרדיווסקולרים לבין הסיכון המוגבר לדימומים בעת התערבויות פולשניות במטופלים אלה.

כפי שחלק מכם אולי זוכר, הסקר נערך ב-2008 , באמצעות האתר שלנו, e-Med , והשתתפו בו 659 רופאים (פנימאים, רופאי משפחה, קרדיולוגים, כירורגים) שענו על 20 שאלות הסקר.

הסקר בחן את העמדות ע”פ שני פרמטרים עיקריים: 1. רמת הסיכון שבה נמצא המטופל המקבל טיפול נוגד טסיות (נמוך, בינוני, גבוה) 2. רמת הפולשנות של ההתערבות (והסיכון לדמם)

נמצא שככל שרמת הפולשנות קטנה יותר שיעור גבוה יותר של רופאים ציין שימשיך בטיפול דואלי של נוגדי סטיות (48%) לעומת 6% בלבד כאשר רמת הפולשנות של הפרוצדורה היא עמוקה. ברמת פולשנות עמוקה 68% ציינו שיעדיפו לעבור לטיפול בהפרין במשקל מולקולרי נמוך (LMWH , קלקסן) .

המחברים מסכמים שאין למעשה תשובה ברורה לדילמה אך נראה ששיעור גבוה של הרופאים אינו פועל בהתאם להנחיות המקובלות או על בסיס עדויות מוכחות. כך למשל שיעור גבוה של רופאים ציין שיפסיק טיפול באספירין (כטיפול יחיד נוגד טסיות) למרות שההנחיות ממליצות על המשך על אף פרוצדורות שיש לעבור. כך גם לגבי השיעור הגבוה שבחר במעבר ל-LMWH כפתרון לטיפול דואלי בנוגדי טסיות שאמורים לעבור פרוצדורה פולשנית. (למרות שאין על כך עדויות מחקריות מבוססות).

בסיכום, המחברים סבורים שלסקר שנערך יכולה להיות תרומה בהבנת שיקולים של קלינאים במצבים היפוטתיים אך יש ודאי מקום לעריכת מחקר פרוספקטיבי שיבחן יעילות ובטיחות של חלופות אפשריות במצבים אלה.

European Journal of Internal Medicine 21 (2010) 569574

 (*) המחברים:

Gilli Ereza, low asterisk, E-mail The Corresponding Author, Eran Leitersdorfb, Auryan Szalatc, Michael Lishnerd and Avishay Elisd

בקישור זה ניתן לצפות בגרפים המציגים את התפלגות התשובות לכל השאלות בסקר .

הערת המערכת: שמחנו כמובן להיות שותפים לסקר ולפירסום זה ואנו בהחלט גאים על כך שסקר שבוצע במסגרת שלנו זוכה לפירסום בינלאומי בעיתון מכובד, מה שמוכיח שהפלטופרמה הזו עשוייה לשמש חוקרים וקלינאים רבים נוספים שיש להם עניין לבחון עמדות וגישות רפואיות שונות.

אנו רוצים להודות מקרב לב למחברים על הבעת התודה , כפי שבאה לידי ביטוי במאמר, הן  ל-e-Med והן לרופאים הרבים שנטלו חלק בסקר:

Acknowledgements

We thank e-med (www.e-med.co.il) and Mr. Boaz Ginzburg for the

dedicated assistance during the study period and data collection, and

we thank all responding physicians for their participation in the

survey.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה