העדויות לפיהן ג’ינסנג משפר תפקודי מוחי אינן משכנעות (Cochrane Database Syst Rev)

ממאמר חדש שפורסם ב-Cochrane Database of Systematic Reviews עולה כי אין די עדויות משכנעות לפיהן ג’ינסנג משפר את התפקוד הקוגניטיבי במטופלים בריאים ואין עדויות באיכות גבוהה בנוגע ליעילות הטיפול בחולי דמנציה.

לדברי הכותבים, נראה כי לג’ינסנג השפעה מועילה על התפקוד הקוגניטיבי, ההתנהגות ואיכות החיים. עם זאת, לא ניתן לקבוע המלצות בעד או נגד הטיפול בשל העדר עדויות באיכות טובה.

החוקרים מסבירים כי ג’ינסנג הינו התכשיר הצמחי הנפוץ ביותר בשימוש ברחבי העולם. מומחים רבים סבורים כי לצמח השפעה מועילה על התפקוד הקוגניטיבי. עם זאת, עד כה, לא נערכה סקירה סיסטמית של העדויות בנושא.

החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית אחר מחקרים בנושא ג’ינסנג. הם זיהו 9 מחקרים אקראיים, כפלי-סמיות, מבוקרי-פלסבו, שענו על קריטריוני המחקר.

החוקרים הצליחו לאסוף מידע מחמישה מחקרים בלבד (289 חולים) והם נכללו בסקירה. מחקרים אלו כללו נבדקים בריאים בלבד; הגיל הממוצע של המשתתפים נע בטווח 20-31.3 שנים בשלושה מחקרים ו-51.4-59.4 שנים בשני המחקרים האחרים.

ארבעה מחקרים בחנו את ההשפעות של תמצית ג’ינסנג במינון יומי הנע בין 200 ל-400 מ”ג, בעוד שמחקר אחד בחן את ההשפעה של תרכובת ג’ינסנג HT008-1 במינון יומי של 5200 מ”ג. ארבעה מחקרים בחנו את ההשפעות ארוכות הטווח של ג’ינסנג במהלך 8-12 שבועות ומחקר אחד בחן את ההשפעות קצרות הטווח במהלך יומיים.

הטיפול בג’ינסנג היה בטוח, ללא תופעות לוואי, עם השפעה מועילה לשיפור חלק מהמרכיבים של התפקוד הקוגניטיבי, ההתנהגותי ואיכות החיים  של משתתפים בריאים.

מבחינת התפקוד הקוגניטיבי, עם מינון יומי של ג’ינסנג של 200 מ”ג, הייתה עדות לשיפור במבחן אחד להערכת זיכרון העבודה לאחר 4 ו-8 שבועות טיפול ובהיבט אחד של מהירות העיבוד ושני היבטים של התפקוד הפסיכומוטורי לאחר 12 שבועות טיפול. כמו כן, הייתה עדות לשיפור בהיבט אחד של הלמידה והזיכרון עם 8-9 שבועות טיפול במינון יומי של 400 מ”ג.

אשר להתנהגות, מניתוח הנתונים עולה כי המטופלים היו רגועים יותר עם שיפור מערכות היחסים החברתיות לאחר 4 ו-8 שבועות טיפול יומי במינון 200 מ”ג. עם ג’ינסנג HT008-1, הייתה עדות לשיפור באיכות החיים הכוללת, הבריאות הכללית והבריאות הגופנית לאחר 8 שבועות טיפול במינון יומי של 5200 מ”ג.

עם זאת, החוקרים מדגישים כי למרות העדויות המוגבלות בנוגע לתועלת, הנתונים אינם מהווים עדות משכנעת ליעילות של ג’ינסנג לשיפור התפקוד הקוגניטיבי בבריאים. מאחר שאף אחד מהמחקרים לא כלל משתתפים עם הפרעה בתפקוד הקוגניטיבי, לא ניתן להסיק מסקנות בנוגע לאוכלוסייה זו.

החוקרים מציינים כי יש להתייחס לממצאי הסקירה בזהירות לאור מספר המחקרים הקטן ומיעוט המשתתפים. הם גם לא יכלו לשלול מספר הטיות במחקרים. להערכתם, אין ספק כי דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Cochrane Database Syst Rev. Published online December 8, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה