יתרון הישרדותי לטיפול ב-Zoledronic Acid בחולים עם מייאלומה נפוצה (Lancet)

ממחקר חדש שפורסם בכת העת Lancet והוצג בכנס השנתי של ASH עולה כי לטיפול ב- Zoledronic Acid יתרונות המשתרעים מעבר להשפעותיו על בריאות העצם בחולים עם מייאלומה נפוצה. החוקרים מבריטניה מדווחים על שיפור בהישרדות הכוללת עם Zoledronic Acid (זומרה), ללא-תלות במניעת אירועים הנוגעים לשלד.

מהתוצאות עולה כי בשילוב עם כימותרפיה כטיפול אינדוקציה, Zoledronic Acid עדיפה על משטר טיפול הכולל Clodronic Acid במספר יעדי סיום.

הטיפול ב-Zoledronic Acid הביא לשיפור משמעותי בהישרדות הכוללת ובהישרדות ללא-התקדמות, עם הארכת ההישרדות הכוללת ב-5.5 חודשים והארכת ההישרדות ללא-התקדמות ב-2.0 חודשים, לצד ירידה משמעותית בשיעור החולים עם סיבוכים הנוגעים לשלד.

החוקרים מוסיפים כי למרות שמנגנון הפעולה הבסיסי לא זוהה לחלוטין, השיפור ההישרדותי המוקדם תומך במתן טיפול מוקדם ב- Zoledronic Acid לחולים עם מיילאומה נפוצה.

ברקע למחקר הסבירו החוקרים כי ביספוספנטים נפוצים בשימוש לטיפול בחולי מייאלומה נפוצה עם מחלות עצם, במטרה למנוע סיבוכים נוספים של השלד. כמו כן, הסברה הייתה כי שברי עצמות עשויים לתרום לגדילה ולהתפשטות תאי הפלזמה הממאירים במייאלומה.

במסגרת המחקר הרב-מרכזי הגדול בשלב 3, חולקו באקראי 1970 חולים עם אבחנה חדשה של מייאלומה נפוצה לטיפול ב- Zoledronic Acid הניתן בזריקה במינון 4 מ”ג, אחת ל-3-4 שבועות (n=981) או לטיפול פומי ב-Clodronic Acid במינון 1600 מ”ג (n=979). החולים קיבלו בנוסף טיפול אינדוקציה של כימותרפיה.

החוקרים ביקשו לקבוע אם טיפול בביספוספנטים עשוי להשפיע על התוצאות הקליניות בחולים אלו, וחציון המעקב עמד על 3.7 שנים.

בהשוואה ל-Clodronic Acid, חל שיפור משמעותי בשיעורי ההישרדות הכוללת עם Zoledronic Acid במהלך תקופת המעקב ובמהלך ארבעת החודשים הראשונים לטיפול. שיעורי התמותה ירדו ב-16% במהלך תקופת המעקב כולה בקרב מטופלים ב- Zoledronic Acid (יחס סיכון של 0.84, p=0.0118). הטיפול ב- Zoledronic Acid הביא בנוסף לשיפור משמעותי של 12% בשיעורי ההישרדות ללא-התקדמות, בהשוואה לטיפול ב-Clodronic Acid (יחס סיכון של 0.88, p=0.0179).

אעפ”י שלמחקר אין עוצמה מספקת לזיהוי הבדל משמעותי בין חולים שקיבלו טיפול כימותרפי אינטנסיבי ולא-אינטנסיבי, החוקרים מציינים כי ההישרדות הכוללת הייתה ארוכה יותר עם Zoledronic Acid, למרות שלא מדובר בהבדל מובהק. ממצאים אלו היו נכונים בקבוצת הטיפול האינטנסיבי והטיפול הלא-אינטנסיבי.

גם שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות המחלה היו טובים יותר עם Zoledronic Acid, בהשוואה ל-Clodronic Acid, הן בקבוצת הטיפול האינטנסיבי והן בקבוצת הטיפול הלא-אינטנסיבי. ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

לא זוהה הבדל משמעותי בין קבוצות הטיפול בשיעורי תגובה מלאה, תגובה חלקית טובה ותגובה חלקית; כך גם היה בקרב חולים שקיבלו טיפול אינטנסיבי ואלו שקיבלו טיפול אינדוקציה כימותרפי לא-אינטנסיבי.

תופעות הלוואי היו כמצופה בחולים אלו, ולרוב היו דומות בקבוצת Zoledronic Acid ו-Clodronic Acid והן עם טיפול אינטנסיבי ולא-אינטנסיבי. תופעות לוואי חמורות היו נפוצות יותר עם Zoledronic Acid, אך שיעור תופעות לוואי חמורות בעקבות הטיפול לא היה שונה משמעותית בין שתי הקבוצות. עם זאת, Zoledronic Acid לוותה בשיעור גבוה יותר של נמק עצם הלסת (4% לעומת פחות מ-1%).

Lancet. 2010;376:1989-1999

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה