סיכון מוגבר לזיהומים נשימתיים ביילודים עם רמות נמוכות של וויטמין D (מתוך Pediatrics)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Pediatrics עולה כי רמות וויטמין D ביילודים מנבאות את הסיכון לזיהומים נשימתיים בתקופת הינקות והופעת צפצופים במהלך הילדות המוקדמת, אך אינם מנבאים את הסיכון להתפתחות אסתמה.

ממצאי המחקר תומכים בתיאוריה לפיה חסר נרחב של וויטמין D תורם לסיכון לזיהומים.

לדברי החוקרים, מהתוצאות עולה כי הקשר בין וויטמין D ובין צפצופים, שעשוי להוות סימן של מחלות נשימתיות רבות ולא רק אסתמה, נובע בחלקו הגדול מזיהומים נשימתיים. זיהומים נשימתיים חריפים מהווים נטל כבד באוכלוסיית הילדים. לדוגמא, ברונכיוליטיס הינה הסיבה המובילה לאשפוזים של יילודים בארצות הברית.

מחקרים שפורסמו לאחרונה מצאו כי לוויטמין D השפעה משמעותית על מערכת החיסון. מחקרים קודמים מצאו כי ילדים לנשים שנטלו תוספי וויטמין D במהלך ההיריון היו בסיכון נמוך יותר לצפצופים במהלך הילדות. המחקר הנוכחי נועד לבחון את הקשר בין רמת וויטמין D בדם בתינוקות ובין הסיכון לזיהומים נשימתיים, צפצופים ואסתמה.

החוקרים ניתחו את נתונים ממחקר New Zealand Asthma and Allergy Cohort Study, שעקב אחר למעלה מ-1,000 ילדים. החוקרים אספו מגוון מדדים, כולל דגימות מדם טבורי. בנוסף, האימהות מילאו שאלונים.

דגימות דם טבורי היו זמינות מ-922 יילודים במחקר ובלמעלה מ-20% רמות 25OHD עמדו על פחות מ-25 ננומול לליטר, הנחשבות נמוכות מאוד. רמות נמוכות יותר היו נפוצות יותר בילדים שנולדו בחורף, בילדים במצב סוציו-אקונומי נמוך ועם היסטוריה משפחתית של אסתמה ועישון. עד גיל שלושה חודשים, בקרב תינוקות עם רמות 25OHD של מתחת ל-25 ננומול לליטר הסיכון לזיהומים נשימתיים היה כפול בהשוואה לאלו עם 75 ננומול לליטר ומעלה.

מתוצאות הסקר עולה כי ככל שרמות 25OHD נמוכות יותר בתינוקות, הסיכון המצטבר לצפצופים בתקופה זו היה גבוה יותר. עם זאת, לא זוהה קשר משמעותי בין רמות 25OHD ובין אבחנת אסתמה בגיל חמש שנים. חלק מהמחקרים הקודמים דיווחו כי רמות גבוהות במיוחד של וויטמין D עשויות להביא לעליה בסיכון לאלרגיות, אך לא זוהה קשר דומה בקרב המשתתפים במחקר עם הרמות הגבוהות ביותר של 25OHD.

החוקרים מציינים כי מעט מאוד ילדים במחקר נטלו תוספי; רמת וויטמין D בדם נקבעה בעיקר עקב החשיפה לשמש.

החוקרים מדגישים כי אין להסיק מממצאי המחקר כי רמות וויטמין D הן חסרות חשיבות בחולי אסתמה. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Pediatrics Published online December 27, 2010

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה