מה המקום של גמילה מעישון במסגרת שירותי בריאות הנפש בנפגעי PTSD? (מתוך JAMA)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Journal of the American Medical Association (JAMA) עולה כי בקרב מטופלים עם תסמונת חרדה פוסט-טראומטית (Post-traumatic stress disorder, PTSD) הקשורה בצבא, השילוב של טיפולים לגמילה מעישון במסגרת שירותי בריאות הנפש הביא לפרקי זמן ממושכים יותר של הימנעות מעישון בהשוואה להפניית המטופלים לטיפול יעודי לגמילה מעישון.

החוקרים מסבירים כי מרבית המעשנים הסובלים מהפרעות נפשיות אינם מקבלים טיפול לגמילה מעישון. מסיבה זו, ביקשו במחקרם זה לבחון שמא השילוב של טיפול לגמילה מעישון במסגרת שירותי בריאות הנפש עבור יוצאי-צבא הסובלים מ-PTSD משפר את שיעורי ההימנעות ארוכת הטווח מעישון.

לשם כך, ערכו החוקרים מחקר מבוקר בהקצאה אקראית הכולל 943 מעשנים עם PTSD על רקע צבאי אשר גויסו ממרפאות PTSD בעשרה מרכזים רפואיים של יוצאי צבא ואחריהם בוצע מעקב של 18-48 חודשים בין נובמבר 2004 ויולי 2009.

החוקרים העריכו את השפעת טיפולים לגמילה מעישון הניתנים במסגרת שירותי בריאות הנפש ובידי רופאיהם (קבוצת הטיפול המשולב) ולהשוותן לאלו של מרפאות מיוחדות לגמילה מעישון (Smoking cessation clinics, SCC) של המשרד ליוצאי צבא. החולים קיבלו טיפולים לגמילה מעישון תוך שלושה חודשים מגיוסם למחקר.

התוצא העיקרי של המחקר הוגדר כהימנעות ממושכת (בת 12 חודשים) ומוכחת ביולוגית מעישון, והיעדים המשניים כללו את הימצאות ההימנעות מעישון של שבעה ימים ושל שלושים יום אשר הוערכה מדי שלושה חודשים. בנוסף, התייחסו החוקרים בניתוח הנתונים גם לכמות התרופות לגמילה מעישון אשר נצרכו ומספר המפגשים לגמילה מעישון.

בנוסף, העריכו החוקרים בצורה סדרתית את הימצאותם של PTSD ודיכאון באמצעות ה-PTSD Checklist וה-Patient Health Questionnaire 9 (PHQ9), בהתאמה, על מנת לקבוע אם ההשתתפות בטיפול המשולב במסגרת שירותי בריאות הנפש או לחילופין הגמילה מעישון החריפו את המצב הפסיכיאטרי.

החוקרים מדווחים כי הטיפול המשולב היה טוב יותר בהשוואה ל-SCC בהשגת הימנעות ממושכת מעישון (8.9% לעומת 4.5%; aOR, 2.26; 95% CI = 1.30-3.91; p=0.004). לדבריהם, ההבדלים בין טיפול משולב ובין זה הניתן במסגרת מרפאות מיוחדות לגמילה מעישון היה הרב ביותר בתום שישה חודשים ביחס להימצאות של הימנעות מעישון בת שבוע ימים (78 מתוך 472 נבדקים, 16.5% לעומת 34 מתוך 471 נבדקים, 7.2%; p<0.001) ונותר מובהק גם בתום 18 חודשי מעקב (86 מתוך 472 נבדקים, 18.2%, לעומת 51 מתוך 471 נבדקים, 10.8%; p<0.001).

בנוסף, נמצא כי מספר מפגשי הייעוץ ומספר ימי השימוש בתכשירים לגמילה מעישון הסבירו 39.1% מהשפעת הטיפול שנצפתה.

לבסוף, באשר למצב הפסיכיאטרי, לא נמצא הבדל בין תחילת המחקר ובין 18 חודשי מעקב בין הקבוצות. החוקרים מציינים כי תסמיני ה-PTSD הראו שיפור הן בקרב אלו שהצליחו להיגמל מעישון והן בקרב אלו שלא עשו כן. הנבדקים שלא נגמלו מעישון החמירו מעט על פי מדד ה-PHQ9 ביחס לאלו שנגמלו (ההבדלים נעו בין 0.4 ו-2.1; p=0.03), כאשר ציוניהם של אלו האחרונים לא השתנו משמעותית עם הזמן.

החוקרים מסכמים כי בקרב מעשנים הסובלים מ-PTSD על רקע צבאי, השילוב של טיפולים לגמילה מעישון במסגרת שירותי בריאות הנפש הביא לשיעורים גבוהים משמעותית של הימנעות ממושכת מעישון בהשוואה לכאלו אשר בוצעו במסגרת מרפאות מיוחדות לגמילה מעישון.

JAMA 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה