חסימת כלי דם תוך מוחיים מנבאת ירידה תפקודית לאחר TIA (מתוך Stroke)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם לאחרונה בכתב העת Stroke עולה כי ביותר מעשירית החולים המתייצגים עם TIA ניתן למצוא חסימת כלי דם גדול (large vessel occlusion LVO ) תוך מוחי, וכי הדבר עשוי לנבא פרוגנוזה גרועה וירידה תפקודית.

החוקרים בדקו חולים שהתייצגו עם TIA כחלק ממחקר STOP Stroke מחקר מבוסס דימות להערכת תוצאות ארוע מוחי. כל החולים עברו CTA של המוח. אם בדימות נמצאה חסימת כלי דם במוח, אשר התאימה מבחינת המיקום לסימפטומים, החולה הוגדר כ-LVO סימפטומטי. החוקרים השוו בין נתוני הבסיס של חולים עם ובלי LVO , העריכו גורמים מנבאים ל-LVO , וכן העריכו LVO כגורם מנבא למצב החולה לאחר ה-TIA .

מתוך 97 חולים עם TIA ל-13 (13%) היה LVO תוך גולגולתי סימפטומטי. ערך National Institutes of Health Stroke Scale (NIHSS) התחלתי בהגעה למיון נמצא כגורם מנבא בלתי תלוי ל-LVO (יחס הסיכויים OR =1.15 לכל נקודה, CI 95%, 1.02-1.29, P=0.02 ). לחולים עם LVO היה סיכוי גבוה יותר לעליה בערך modified Rankin Scale (mRS) במהלך 90 ימי מעקב (P=0.03 ). נוכחות LVO היווה גורם מנבא בלתי תלוי לעליה בערך mRS (יחס סיכויים OR =4.76, CI 95%, 1.23-18.43, P=0.02 ), וכן גורם מנבא גבולי לפרוגנוזה גרועה (ערך mRS שווה או מעל 3, OR =5.07, CI 95%, 0.92-28.03, P=0.06 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי LVO נמצא ביותר מעשירית מהחולים המתייצגים עם TIA ומהווה גורם מנבא לירידה במצב התפקודי. החוקרים מציינים כי הדבר יכול להסביר מדוע חלק מחולי TIA מחמירים, וכן להוות כלי עזר לזיהוי חולים אלה. אחת ממגבלות מחקר זה היא גודל המדגם הקטן. חשיבות המחקר היא הדגש על הסיכון שבהתקדמות TIA והיכולות ההולכות וגוברות לזהות את החולים בסיכון להתקדמות.

Stroke, 2011;42,44-47

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה