ההשפעה של מזהמים בדם על הגדילה לגובה (Pediatrics)

במחקר חדש מדווחים חוקרים כי ילדים רוסיים שנחשפו לרמות גבוהות באופן חריג למזהמים סביבתיים נמוכים יותר ממקביליהם.

לאחר מעקב אחר קרוב ל-500 בנים במשך שלוש שנים, קבוצה בינלאומית של חוקרים מצאה כי באלו עם הריכוז הגבוה ביותר של PCB (Polychlorinated Biphenyls) בדם היו נמוכים יותר בקרוב לשלושה סנטימטרים בהשוואה לבנים מאותו אזור עם הכמות הקטנה ביותר של PCB בגופם.

ערכי BMI בבנים עם החשיפה הגבוהה ביותר היו נמוכים יותר בשתי נקודות.

החוקרים מצאו דפוס דומה בבנים בחמישון העליון מבחינת החשיפה לדיאוקסין.

החוקרים מסבירים כי המשתתפים במחקר נחשפו לכמויות גדולות בהרבה של מזהמים אלו, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית בארה”ב, ככל הנראה הדבר נובע מהקרבה למפעלים כימיקאלים. עם זאת, מספר קטן של תושבים בארה”ב ומדינות מפותחות אחרות מתגוררים באזורים בהם חשיפה דומה, או אף גבוהה יותר, בהשוואה לרמות החשיפה במחקר הנוכחי.

מחקרים קשרו בין PCB ובין עליה בסיכון למחלות ממאירות, סוכרת מסוג 2 ונזקים אחרים. מחקר בילדים מטייוואן מצא כי חשיפה תוך-רחמית מלווה בקומה נמוכה יותר בהמשך.

במסגרת המחקר החוקרים נטלו דגימות דם מ-499 בנים בגילאי 8 ו-9 המתגוררים ברוסיה, באזור עם רמת זיהום אוויר גבוהה. אכן, הרמות הגבוהות ביותר של PCB ודיאוקסין בדמם של הבנים עלו בהרבה על הרמה הממוצעת באוכלוסיית ארה”ב.

מחקרים קודמים קשרו בין חשיפה תוך-רחמית ל-PCB, אך לא לדיאוקסין, ובין משקל לידה נמוך. ולצד הבדלים בגובהם ובמשקלם של השנים לפני גיל ההתבגרות, החוקרים מצאו כי באלו עם הרמות הגבוהות ביותר של PCB בדמם הגדילה הייתה איטית יותר משמעותית, בהשוואה לבנים עם החשיפה המעטה ביותר ב-0.2 סנטימטרים לשנה במהלך שלוש שנות המחקר.

Pediatrics 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה