האם צפייה בטלויזיה מעלה סיכון לארועים קרדיווסקולריים?

מאת ד”ר אולה קראסיק

מחקר בריטי חדש הדגים עליה בסיכון לארועים קרדיווסקולריים באנשים שמבלים יותר משעתיים ביום מול מסך, במיוחד מסך טלויזיה.

החוקרים עקבו אחר 4512 מתנדבים בגילאים 35 ומעלה, והעריכו הארעות של ארועים קרדיווסקולריים וכן תמותה כוללת. על סמך נתונים משאלונים אשר מלאו המשתתפים, הם חולקו לשלוש קבוצות לפי זמן ממוצע של צפיה במסך במהלך הזמן הפנוי ביום עד שעתיים, 2-4 שעות, מעל 4 שעות. החוקרים הסבירו כי אמנם אנשים רבים עובדים מול מסך מחשב, זמן זה פחות ניתן לשינוי. על כן, התמקד המחקר בזמן שמבלים המשתתפים מול מסך (מחשב או טלויזיה) בזמן הפנוי, כלומר זמן שניתן לשינוי.

במהלך מעקב של 4 שנים היו 215 ארועים קרדיווסקולריים ו-325 מקרי מוות. יחס הסיכון (hazard ratio ) המתוקנן (כולל תקנון לפעילות גופנית) לתמותה כוללת היה 1.48 עבור המשתתפים המבלים מעל 4 שעות מול מסך יחסית לאלה המבלים פחות משעתיים. יחס הסיכון המתוקנן לארוע קרדיווסקולרי היה 2.25. יחס הסיכון של המשתתפים המבלים 2-4 שעות מול מסך יחסית לאלה המבלים פחות משעתיים היה דומה לקבוצה של מעל 4 שעות.

החוקרים מצאו כי ניתן להסביר 25% מהקשר בין זמן מסך לבין ארועים קרדיווסקולריים על ידי גורמים כגון CRP , BMI , ורמת כולסטרול. את 75% הנותרים ניתן אולי להסביר על ידי גורמים נוספים שלא נלקחו בחשבון, או טרם זוהו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוצאות המחקר הן חשובות ביותר. לפי מחקר זה ניתן לקבוע סף של שעתיים לבילוי מול מסך מחשב או טלויזיה במהלך הזמן הפנוי לאחר העבודה. באוסטרליה קיימות הנחיות דומות לגבי ילדים, אך כעת הנתונים מאפשרים להרחיבן גם למבוגרים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה