מהם המאפיינים של מפרצות תוך-מוחיות בחולים עם מחלת כליות פוליציסטית? (מתוך Stroke)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון Stroke עולה כי למעלה מ-10% מחולים עם מחלת כליות פוליציסטית אוטוזומלית-דומיננטית (Autosomal-dominant polycystic kidney disease, ADPKD) סובלים ממפרצות תוך-מוחיות, וכי שיעור זה הולך ועולה עם הגיל.

החוקרים מציינים כי על אף שקשר זה הינו מבוסס היטב, ידוע מעט בלבד אודות מאפייניהן של מפרצות אלו. לפיכך, ביקשו החוקרים לבצע אנגיוגרפית תהודה מגנטית תלת-מימדית מסוג Time-of-flight (TOF) על מנת לסקור 355 חולים, בגיל ממוצע של 46.5 שנים.

החוקרים מדווחים כי ההימצאות הכוללת של מפרצות תוך-מוחיות עמדה על 12.4%, וכי אלו היו שכיחות יותר בנשים (13.6%) לעומת גברים (11.3%), אם כי ההבדל לא הגיע לכדי מובהקות סטטיסטית.

בנוסף, נמצא כי ההימצאות הלכה ועלתה עם התקדמות הגיל והגיעה ל-23.3% בחולים בגילאי 60-69 שנים.

לדברי החוקרים, 36 חולים הראו מפרצת בודדת, בעוד שמפרצות מרובות אותרו בשמונת החולים הנותרים. כל המפרצות היו ממוקמות לסירקולציה הקדמית, והאתר השכיח ביותר למפרצת היה עורק התרדמה הפנימי. כל המפרצות היו קטנות בגודלן (קוטר ממוצע, 3.85 מ”מ), ורק אחת מהן הייתה בעלת קוטר העולה על 10 מ”מ.

החוקרים מוסיפים כי חולים עם סיפור משפחתי חיובי של שבץ המוראגי או מפרצות תוך-מוחיות הראו הימצאות גבוהה יותר של מפרצות  (סיכון יחסי, 1.96).

לאור תוצאותיהם אלו, ממליצים החוקרים על שימוש סיסטמטי בבדיקת סקר זו, ובייחוד בקרב אלו בהם סיפור משפחתי חיובי מגביר את הסיכון למפרצות תוך-מוחיות.

Stroke. 2011;42:204-206

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה