מאמר סקירה חדש משווה בין ביספוספונטים שונים למניעת שברים אוסטיאופורוטיים בנשים לאחר גיל המעבר (מתוך QJM)

מאת ד”ר בן פודה שקד

מאמר סקירה חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון QJM: Monthly journal of the association of physicians עולה כי בחירת תכשיר ביספוספונט לטיפול באוסטיאופורוזיס שלאחר גיל המעבר (Post-menopausal osteoporosis, PMO) צריך להתבסס על היעילות, פרופיל הבטיחות והיעילות-הכלכלית של התכשירים השונים, וכן על העדפתה של המטופלת.

המומחה העומד מאחורי מאמר הסקירה מסביר כי היעד העיקרי בטיפול באוסטיאופורוזיס שלאחר גיל המעבר הינו הורדת הסיכון לשברים. לפיכך, על הקלינאים לדבריו להמליץ על טיפולים שהינם בטוחים לשימוש ובעלי יעילות מוכחת במניעת שברים.

ביספוספונטים נחשבים מזה זמן רב לקו הראשון בטיפול באוסטיאופורוזיס וחלקם הוכחו כמורידים משמעותית את הסיכון להתפתחות שברים אוסטיאופורוטיים. עם זאת, בחירת התכשיר המסוים מבין אלו הקיימים בשוק עשויה להוות החלטה קלינית מורכבת.

במאמר הסקירה בוחן המומחה את המאפיינים הפרמקולוגיים של תכשירי ביספוספונטים שונים ודן באופן בו מאפיינים אלו משפיעים על יעילותם. בנוסף, מסכם המומחה את המידע הקיים ביחס לתופעות הלוואי הכרוכות בשימוש בהם. לדבריו, תוצאות מחקרים קליניים שנערכו בתחום וכן עמדותיהם של ארגונים מומחים מציעות כי התכשירים Alendronate, Risendronate, Ibandronate ו-Zolendronic acid מספקים כולם הגנה מפני שברים עבור מטופלות עם PMO.

עם זאת, קיימים לדברי המומחה הבדלים בין תכשירים אלו. כך למשל, כל ארבעת התכשירים הוכחו כבעלי יעילות במניעת שברים בחוליות עמוד השדרה, אולם רק Zolendronic acid ו-Risendronate הראו ירידה משמעותית בסיכון לשברים שאינם בחוליות. יתרה מכך, ירידה בסיכון לשברים בירך נצפתה רק עבור Alendronate, Risendronate ו-Zolendronic acid.

המומחה מוסיף כי הראיות העדכניות מצביעות על כך שהתכשירים Ibandronate ו-Zolendronic acid הינם בעלי ההשפעה העקבית ביותר במניעת שברים.

לדברי המומחה, ביספוספונטים נקשרו למספר תופעות לוואי תרופתיות, אשר המשמעותי שבהם כאשר מבקשים לבחור תכשיר ספציפי עבור החולה הפרטני הינו הקשר המוכח בין תופעות לוואי גסטרואינטסטינליות ובין נטילה פומית של התכשירים, וכן הקשר בין תופעות לוואי חריפות ובין מתן תוך-ורידי.

בסופו של דבר, מציע המומחה כי בחירת תכשיר הביספוספונט הספציפי עבור המטופלת הסובלת מ-PMO צריכה להיעשות על בסיס יעילות התכשיר, פרופיל הבטיחות שלו, יעילותו-הכלכלית והעדפותיה של המטופלת הפרטנית.

QJM 2011

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה