נייר עמדה של הלשכה לאתיקה באשר לטיפולים תרופתיים בתרופות מסוג ריטלין מעורר הדים ותגובות בתקשורת

בעקבות פירסום נייר העמדה של הלשכה לאתיקה של הר”י ע”י פרופ’ אבינועם רכס (בתמונה)  ממנו ניתן להבין ש”רפואה מעצימה” כמו אסתתיקה כירורגית לשיפור המראה האסתטי או שימוש בתרופות המקובלות ל-ADHD (כמו ריטלין וקונצ’רטה) אינה פסולה אך צריכה להתבצע במסגרת ההנחיות וההמלצות המפורטות בנייר העמדה.

בין היתר מודגש בנייר העמדה בחינת מאזן התועלת מול סיכון, שיקול פרטני וענייני במקרים שבהם הבקשה לטיפול אינה במסגרת ההתוייה הרשמית של התרופה , החתמה על הסכמת המטופל ומימון הטיפול ע”י המטופל.

נייר העמדה זכה כאמור להד תקשורתי נרחב (ראו הכתבה ב-YNET ) .

בעקבות כך הפיץ היום פרופ’ שלמה וינקר, יו”ר האיגוד לרפואת משפחה את ההודעה הבאה, ממנה ניתן להבין שהאיגוד ממליץ לרשום ריטלין ותרופות דומות אך ורק לפי ההתוויה המאושרת ע”י משרד הבריאות. להלן ההודעה :

הנדון: התייחסות לנייר העמדה של הלשכה לאתיקה של הר”י בנושא “טיפול רפואי להעצמה קוגניטיבית”

היום פורסמה כתבה בנושא בעיתון “ידיעות אחרונות” וב- YNET שכותרתה הייתה “מהיום: רופא המשפחה ירשום ריטלין לכל דורש”. כותרת זו התייחסה לנייר העמדה של הלשכה לאתיקה של הר”י בנושא  “טיפול רפואי להעצמה קוגניטיבית” והכתבה הנלווית לנייר העמדה. הכתבה ונייר העמדה פורסמו בעיתון “זמן הרפואה” ושיקפו נייר עמדה שגובש בוועדת האתיקה של הר”י.

חשוב לציין שבנייר העמדה עצמו אין כל התייחסות לריטלין, אולם הכתבה המצורפת ב”זמן הרפואה” מקדישה חלק נכבד לדיון במתן ריטלין לשיפור הביצועים הקוגניטיביים במי שלא אובחן כלוקה ב- ADHD, ולכן אנו מתייחסים אליה כאילו הייתה חלק בלתי נפרד מנייר העמדה. כמו כן אין נייר העמדה מתייחס דווקא לרופאי המשפחה והעמדות המופיעות בו רלוונטיות לכלל הרופאים במדינת ישראל ללא קשר לתחום התמחותם או עיסוקם.

ברצוני להבהיר כמה נקודות
1. ההתוויות הרשומות לריטלין נותרו ללא שינוי. ריטלין רשומה במדינת ישראל ברשימת הסמים המסוכנים הדורשים רישום ודיווח. כדאי לזכור כי זוהי התרופה היחידה במדינת ישראל, שנחקק במיוחד עבור הרישום שלה, חוק בכנסת.
2. מומלץ לכל רופא להיצמד לרישום של כל תרופה בהתוויה הרשומה במדינת ישראל. יש להפריד כמובן בין ההתוויה הרשומה לבין ההתוויות בסל הבריאות או מגבלות מנהליות המוטלות על ידי הנהלות קופות החולים לרישום של תרופות מסוימות. כאשר ישנן הגבלות רישום בסל או הגבלות מנהליות אחרות, רשאי הרופא לרשום את התרופה לרכישה מחוץ לקופות החולים.
3. מומלץ לכל רופא לשמור את השימוש בתרופות שלא להתוויה (off label) למצבים מיוחדים וחריגים, בהם הידע המדעי המצטבר בדבר יעילות התרופה מקדים את ההתוויות הרשומות במדינת ישראל. בייחוד מומלץ לשקול את ההחלטה, בהתאם לכתוב בתקנה, “כאשר התרופה חיונית ולא קיימת תרופה חלופית רשומה”.  

ולסיכום, “המלצתנו היא שגם להבא רופא המשפחה ירשום ריטלין אך ורק בהתאם להתוויות הרשומות במדינת ישראל ועל פי כל התקנות והחוקים”.

בברכה,

פרופ’ שלמה וינקר
יו”ר איגוד רופאי המשפחה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה