גירוי מוחי עמוק להקלה על יתר לחץ דם עמיד לטיפול (Neurology)

ממעקב אחר חולה עם כאב עמיד לטיפול עולה אפשרות טיפול חדשה בחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול: גירוי מוחי עמוק (או באנגלית, DBS Deep Brain Syndrome).

הכותבים מדווחים על מקרה של גבר שטופל בתסמונת כאב כרוני לאחר שבץ מוחי באמצעות גירוי מוחי עמוק של PAG/PVG (Periaqueductal Gray/Periventricular Gray).

למרות שגירוי מוחי עמוק לא הביא להקלה ממושכת בכאב, הוא הביא לירידה בלחצי דם, שקודם לכן היו גבוהים למרות טיפול בארבע תרופות נגד יתר לחץ דם. כיבוי הסימולטור הובילה לעליה בלחץ הדם, כאשר הפעלתו הביא שוב להפחתת לחץ הדם.

החוקרים סבורים כי גירוי PAG/PVG עשוי להביא לירידה גדולה וממושכת בלחצי הדם בחולה עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול. נראה כי הטיפול יעיל שכן ניתן להפסיק את כל התרופות נגד יתר לחץ דם.

מדובר בגבר בן 55 שנים שפיתח תסמונת כאב מרכזי בצד שמאל, שלא הגיבה לטיפול במשך כשלוש שנים. תסמונת כאב מרכזי הינה אחת הקשות ביותר לטיפול, ומכאן עלה הרעיון של גירוי מוחי עמוק כניסיון להקלה על הכאב.

השבץ המוחי נבע מיתר לחץ דם לא-מאוזן, ולחץ הדם של החולה עדיין לא נשלט. החולה נזקק לארבע תרופות להורדת לחץ הדם ועדיין לחץ הדם לא היה תחת שליטה, לכן לסירוגין, סבל מיתר לחץ דם סיסטולי.

התגובה לכאב הייתה טובה למשך כארבעה חודשים, אך לאחר מכן חלה הישנות בכאב, ממצא לא נדיר במקרים של תסמונת כאב מרכזי שטופלו באופן כירורגי. אולם הממצא הבולט היה האיזון בלחץ הדם עם הגירוי המוחי ונותר תחת שליטה בזמן הגירוי המוחי, כך שניתן היה להפסיק את כל התרופות נגד יתר לחץ דם.

לחץ הדם הגיע לשפל של 80/53 מ”מ כספית מיד לאחר הניתוח שהוביל להפסקת התרופות; לאחר שמונה שבועות, לחץ הדם הממוצע היה 110/65 מ”מ כספית. בסופו של דבר הגיע לערכים של 124/76 מ”מ כספית לאחר 12 שבועות, כאשר ניתן שוב שילוב של Perindopril ו-Indapamide בשל האירוע המוחי הקודם. עם זאת, לאחר 27 שבועות, שוב הופסק הטיפול התרופתי.

באותה עת, החוקרים מדדו את ערכי לחץ דם בזמן הפסקת גירוי מוחי עמוק במהלך 24 שעות. לחץ הדם עלה ב-18/5 מ”מ כספית. עם הפעלה חוזרת, לחץ הדם צנח ב-33/13 מ”מ כספית, השפעה שחזרה על עצמה.

לדברי הכותבים, למרות שישנה עדיפות לאמצעים לא פולשניים לטיפול ביתר לחץ דם עמיד לטיפול, לאור הסכנות הכרוכות ביתר לחץ דם לא-מאוזן, גירוי מוחי עמוק עשוי לשמש כאפשרות טיפול חשובה בחלק מהמקרים. למרות הסיכון לסיבוכים בשל גירוי מוחי עמוק, שכיחותן נמוכה, בסדר גודל של 1-2%.

Neurology. 2011;76:405-407

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה