האם דחק הינו גורם סיכון להתפתחות או הישנות התקפים של טרשת נפוצה? (מתוך Neuroepidemiology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

במאמר סקירה חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של ירחון Neuroepidemiology ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין דחק ובין התפתחות טרשת נפוצה והישנותה. לדבריהם, על מחקרים עתידיים בתחום לכלול גישה מולטידיציפלינרית להערכת דחק לצד קריטריונים רדיולוגיים לאבחון של טרשת נפוצה.

החוקרים מסבירים כי דחק נחשב כגורם המעורר טרשת נפוצה מאז תיאור המחלה בידי ז’אן-מארי שרקו. עד היום, הם מוסיפים, פורסמו מחקרים רבים התומכים בטענה לפיה הן הופעת טרשת נפוצה והן הישנותה עשויות להתחולל בעקבות דחק פסיכולוגי. לפיכך, ביקשו במאמר הסקירה לבחון את המידע הקיים ביחס לקשר בין דחק זה ובין הופעה והישנות של טרשת נפוצה, תוך התמקדות בעיקר באיכותם של מחקרים תצפיתיים שנערכו בנושא.

לשם כך, נערך חיפוש בספרות המקצועית אחר מחקרים תצפיתיים בשפה האנגלית אשר פורסמו בין השנים 1980 ו-2010. החוקרים מציינים כי עשו שימוש ב-Newcastle-Ottawa scale על מנת להעריך את איכות המחקרים.

בניתוח הנתונים נכללו 17 מחקרים, מהם 5 העוסקים בהופעת טרשת נפוצה (אחד מהם מחקר עוקבה וארבעה מחקרים מסוג מקרה-ביקורת) ו-12 העוסקים בהישנותה (9 מחקרי עוקבה ו-3 מחקרי מקרה-ביקורת).

החוקרים מדווחים כי נצפתה שונות רבה במדדים בהם נעשה שימוש להערכת דחק, אשר התמקדו בעיקר בגישה הסביבתית להגדרת דחק. לדבריהם, רק בשניים מהמחקרים נעשה שימוש בקריטריונים רדיולוגיים להגדרת הישנות טרשת נפוצה. בנוסף, לא בוצעה תקנון ראוי לטענתם לגורמים פסיכולוגיים הקשורים ביחס בין דחק וטרשת נפוצה, ונרשמו הטיות בחירה וסמיות במרבית מחקרי המקרה-ביקורת.

החוקרים מוסיפים כי למעט שניים, כל המחקרים שנבחנו תומכים בקיומו של קשר בין דחק ובין טרשת נפוצה, אולם טוענים כי לאור ההטרוגניות הניכרת בכל הנוגע להערכת הדחק במחקרים השונים, לא ניתן היה להגיע למסקנות חד-משמעיות.

החוקרים מציעים כי על מחקרים עתידיים הנערכים בנושא לשלב גישה מולטידיציפלינרית להערכת דחק, וכן לעשות שימוש בקריטריונים הרדיולוגיים לאבחון של טרשת נפוצה. בנוסף, הם מציעים כי יש לבחון את ההשפעה של דחק בשלבי החיים המוקדמים ושל שיטות להפחתת דחק על המהלך הקליני של המחלה.

Neuroepidemiology 2011

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה