האם יש מקום לשינוי הגדרות הקשורות להצרות מסתם אאורטלי במטופלים עם מפל לחצים נמוך על פני המסתם ומקטע פליטה תקין? (מתוך Circulation)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת Circulation עולה כי מטופלים עם הצרות מסתם אאורטלי המוגדרת קשה, אך עם מפל לחצים נמוך על פני המסתם ומקטע פליטה תקין, נמצאים בסיכון דומה למטופלים עם הצרות בינונית, ועל כן יתכן ויש מקום לטיפול שמרני יותר בקבוצת מטופלים זו.

מחקרים רטרוספקטיביים בעבר העלו את ההשערה כי מטופלים עם מפל לחצים נמוך על פני המסתם האאורטלי בנוכחות שטח מסתם קטן מ-1.0 ס”מ רבוע ומקטע פליטה תקין מהווים תת קבוצה עם מחלת מסתם אאורטלי בשלב מתקדם. השערה זו מניחה כי מטופלים מתת קבוצה זו סובלים מנפח פעימה ירוד ופרוגנוזה גרועה, ועל כן זקוקים לניתוח בשלב מוקדם.

כיום מקובל להגדיר הצרות קשה של המסתם האאורטלי כאשר שטח המסתם נמוך (קטן מ-1.0 ס”מ רבוע) או כאשר מפל הלחצים על פני המסתם גבוה (מעל 40 מ”מ כספית). השאלה שעלתה היא מה קורה עם מטופלים עם שטח מסתם נמוך עם מפל לחצים נמוך, במיוחד כאשר מדובר במטופלים אסימפטומטיים עם תפקוד תקין של החדר השמאלי.

במחקר זה עברו החוקרים על נתונים שנאספו במחקר הפרוספקטיבי SEAS (או בשמו המלא Simvastatin and Ezetimibe in Aortic Stenosis ), וזיהו מטופלים עם הצרות מסתם אאורטלי “קשה” במפל לחצים נמוך (כלומר שטח מסתם קטן מ-1.0 ס”מ רבוע, ומפל הלחצים הממוצע קטן או שווה ל-40 מ”מ כספית). החוקרים השוו קבוצת מטופלים זו למטופלים עם הצרות בינונית של המסתם האאורטלי (שטח מסתם בין 1.0-1.5 ס”מ רבוע, מפל לחצים ממוצע של 25-40 מ”מ כספית). החוקרים השוו תמותה מסיבות קרדיווסקולריות, צורך בהחלפת מסתם אאורטלי, ואי ספיקת לב על רקע הצרות מסתם אאורטלי בין שתי קבוצות אלה.

מתוך 1525 משתתפים אסימפטומטיים (גיל ממוצע 67, מקטע פליטה מעל 55%), זוהו באמצעות אקו לב 435 (29%) מטופלים עם הצרות “קשה” במפל לחצים נמוך, ו-184 (12%) מטופלים עם הצרות בינונית. מסת החדר השמאלי הייתה נמוכה יותר במטופלים עם הצרות “קשה” במפל לחצים נמוך יחסית לאלה עם הצרות בינונית ( 182±64 לעומת 212±68 גרם, P<0.01 ).

במהלך 46 חודשי מעקב, לא נמצא הבדל מובהק בארועים הקשורים למסתם האאורטלי בין שתי הקבוצות: 48.5% בקבוצת המטופלים עם הצרות “קשה” במפל לחצים נמוך, 44.6% במטופלים עם הצרות בינונית (P=0.37 ).

מטופלים עם הצרות “קשה” במפל לחצים נמוך עם נפח פעימה ירוד (שווה או נמוך מ-35 מ”ל למטר רבוע) חוו ארועים הקשורים למסתם האאורטלי בשיעור דומה לאלה עם נפח פעימה תקין (46.2% לעומת 50.9%, P=0.53 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפרוגנוזה של מטופלים עם הצרות מסתם אאורטלי “קשה” עם מפל לחצים נמוך ומקטע פליטה תקין דומה לזו של מטופלים עם הצרות בינונית של המסתם האאורטלי. על כן מציעים החוקרים טיפול שמרני יותר בקבוצת מטופלים אלה.

במאמר מערכת נלווה מציע מומחה מהתחום להוריד את רף שטח המסתם במטופלים אלה על מנת לתזמן ניתוח החלפת מסתם באופן האופטימלי. לאור ההגדרות הנוכחיות, יש סיכוי להערכת יתר וניתוח מוקדם מדי.

Circulation, February 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה