פיתוח חיישן אשר יזהה רמות סמנים קרדיאליים גם באוטם אסימפטומטי (מתוך Nature Biotechnology)

מאת ד”ר אולה קראסיק

במחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת Nature Biotechnology מספרים החוקרים על פיתוח מכשיר חדש, המהווה חיישן תת עורי זעיר, בגודל של גרגר אורז, שיכול לזהות עליה ברמות החלבונים myoglobin, cardiac troponin I, creatine kinase . הדבר מאפשר לזהות ארוע לבבי מוקדם או אסימפטומטי.

בניגוד לבדיקות דם, אשר נותנות תמונת מצב נקודתית, החיישן משקף את רמות החלבונים לאורך זמן וכך מאפשר לראות מגמתיות. יתרה מזאת, עצמת האות המשודר על ידי החיישן מקבילה לגודל האיסכמיה הלבבית. עד כה ניסו החוקרים את החיישן על עכברים. החיישן זיהה באופן נכון את העכברים אשר עברו התקף לב מכוון לעומת אלה שלא וכן אלה שעברו ניתוח בית חזה ללא גרימת התקף לב.

החיישן ניתן לקריאה על ידי מכשיר MRI , אך החוקרים ממשיכים לפתח את המכשיר על מנת לאפשר קריאה פשוטה יותר, למשל בעזרת גלי רדיו. בעתיד ניתן יהיה לשדר את המידע מהחיישן ישירות למחשב של הרופא המטפל. המטופלים בהם יש משמעות למעקב אחר רמות החלבונים כפי שמאפשר החיישן הם מטופלים בסיכון גבוה לארוע לבבי שקט, כגון חולי סכרת.

בשלב זה אורך החיים של חיישן כזה הוא כחודשיים. הסיבה היא שימוש בנוגדנים עם זמן מחצית חיים של 6-8 שבועות בממוצע. השלב הבא בפיתוח הינו פיתוח נוגדנים עמידים יותר על מנת לבנות מכשיר עם אורך חיים ארוך יותר. בינתיים המכשיר נמצא בשלבי פיתוח. בין השאר בודקים החוקרים אפשרויות של מעקב אחר סמנים נוספים, למשל במחלת סרטן מסוגים שונים. מעבר לכך, ניתן יהיה לפתח חיישנים אשר יעקבו אחר מצבים פיזיולוגיים, כגון רמת חמצון הדם או רמת הידרציה. בחולים עם אי ספיקת לב, לדוגמא, ניתן יהיה לעקוב אחר התפתחות בצקות.

Nature Biotechnology, February 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה