שיטה חדשה לדימות סחוס (מתוך כנס ECR 2011)

מאת ד”ר אולה קראסיק

מחקר חדש אשר הוצג בכנס הרדיולוגיה האירופאי השנתי (European Congress of Radiology 2011 ) מתאר שיטת דימות חדשה הנקראת GAG-CEST , או בשמה המלא glycosaminoglycan chemical exchange saturation transfer . דימות בשיטה זו מאפשר להעריך נזק לסחוס על ידי סורק תהודה מגנטית high-field כלל גופי של 7 טסלה. ניתן להשתמש ב-GAG-CEST גם בסורק של 3 טסלה, שהוא הנפוץ יותר.

שיטה אחרת הקיימת בשוק שמאפשרת הערכת נזק לסחוס הינה דימות באמצעות נתרן (sodium imaging ). אמנם, שיטה זו דורשת סורקים של 7 טסלה, שכמותם מוגבלת. שיטה נוספת הנמצאת בשימוש, המאפשרת הדמיה של proteoglycan , הינה dGEMRIC . לשיטה זו מספר חסרונות היא דורשת הזרקה תוך ורידית של חומר ניגוד, שאחריה על המטופל לחכות 90 דקות עד לסריקה.

שיטת GAG-CEST פותחה לשימוש במטופלים אשר עוברים ניתוחי תיקון סחוס, שכן היא מאפשרת דימות והערכה כמותית של תכולת proteoglycan במפרק, אשר משקפת נזק לסחוס. שיטה זו מאפשרת מעקב אחר מצב הסחוס לאחר ניתוח. שימוש נוסף הינו בהערכה של אוסטאוארתריטיס וכן אבחון שלבים מוקדמים של הפרעות דיסקים בין חולייתיים.

בבדיקות של GAG-CEST בסורקים של 7 טסלה, השיטה הבדילה באופן ברור בין מתנדבים בריאים לבין מטופלים לאחר השתלת סחוס. בהשוואה לדימות באמצעות נתרן נמצאה קורלציה טובה בין התוצאות בכל המטופלים שעברו ניתוח סחוס.

European Congress of Radiology (ECR) 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה