שילוב Capecitabine עם Oxaliplatin משפר הישרדות ללא-מחלה בחולים עם סרטן המעי הגס (J Clin Oncol)

ממחקר חדש עולה כי שילוב Capecitabine (קסלודה) עם Oxaliplatin הינו טיפול אדג’וונטי מקובל לאחר ניתוח במסגרת הטיפול בסרטן המעי הגס בשלב III.

הטיפול המשולב, המכונה XELOX או CAPOX, שימש בעבר למחלה גרורתית בשלב IV. עם זאת, מהשוואה ישירה בין טיפול אדג’וונטי הכולל בולוס Fluorouracil ו-Follinic Acid, עולה כי XELOX הביא לשיפור שיעורי ההישרדות ללא-מחלה לאחר שלוש שנים בחולים עם מחלה בשלב III.

המחקר האמריקאי כלל חולים עם מחלה ממארת של המעי הגס שהינה מתקדמת-מקומית, עם קשריות חיוביות. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול במשטר אדג’וונטי סטנדרטי שכלל FA/FU (942 חולים) או שילוב Capecitabine עם Oxaliplatin (944 חולים) בתוך שמונה שבועות מניתוח.

טיפול FA/FU מהווה חלק מהפרוטוקול הסטנדרטי ב-Mayo Clinic (664 חולים, 24 שבועות, 6 מחזורים) או Roswell Park (278 חולים, 32 שבועות, 4 מחזורים). החולים בקבוצת Capecitabine עם Oxaliplatin, או XELOX, קיבלו עירוי תוך-ורידי בן שעתיים של Capecitabine במינון 130 מ”ג למ”ר ביום 1 וטיפול פומי ב-Capecitabine  במינון 1000 מ”ג למ”ר , פעמיים ביום, בימים 1-14 במחזור של שלושה שבועות, למשך שמונה שבועות.

שיעורי הישרדות ללא-מחלה היו היעד העיקרי של המחקר והחולים היו במעקב למשך חציון של 55 חודשים.

כאשר הסתיים הגיוס למחקר, 31.3% מהחולים בקבוצת XELOX פיתחו הישנות של המחלה, סרטן מעי גס חדש או מתו, זאת בהשוואה ל-37.5% מהחולים בקבוצת FU.FA.

מבחינת שיעורי הישרדות ללא-מחלה, בחולים שטופלו ב-XELOX חלה ירידה נוספת של 20% בסיכון היחסי (HR = 0.80, p=0.0045).

גם שיעורי ההישרדות ללא-מחלה לאחר 4 ו-5 שנים היו טובים יותר בקבוצת XELOX (68.5% לעומת 62.3% ו-66.1% לעומת 59.8%, בהתאמה), עדות לעדיפות של XELOX על FU/FA לאורך זמן.

Capecitabine, הניתן כטיפול פומי, הינו טיפול נוח יותר ממתן טיפול תוך-ורידי מבוסס FU. עם זאת, למרות העלויות הנמוכות יותר של טיפול כימותרפי פומי, החסרון הוא סיכון מוגבר לתופעות לוואי שתועד בקבוצת XELOX. במסגרת המחקר, 55% מהחולים בקבוצת XELOX פיתחו תופעות לוואי בדרגה 3/4, בהשוואה ל-47% מהחולים בקבוצת FU/FA (p<0.05). רעילות נוירו-סנסורית הייתה נפוצה הרבה יותר בקבוצת XELOX, כאשר 78% מהחולים דיווחו על דרגה מסוימת של רעילות זו, בהשוואה ל-8% מהחולים בקבוצת FU/FA.

J Clin Oncol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה