מה בין ירידה קצרת-טווח במשקל ובין רמות טריגליצרידים? (Am J Clin Nutr)

הסקירה נערכה בהמלצת עורכת מדור תזונה, דלית וייסמן

התערבות תזונתית בת שבועיים, עם ירידה של כ-4.3% במשקל הגוף מלווה בירידה של כ-42% ברמות טריגליצרידים כבדיים בחולים עם NAFLD (Non-Alcoholic Fatty Liver Disease); עם זאת, הירידה ברמות טריגליצרידים הייתה גבוהה יותר משמעותית עם הגבלת צריכת פחמימות, בהשוואה להגבלה קלורית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהולי רמות מוגברות של טריגליצרידים תוך-כבדיים. הדבר נובע, לפחות באופן חלקי, מעליה בייצור כבדי של שומן שמקורו מפחמימות דרך ליפוגנזה. למרות שכיום מומלצת ירידה במשקל כטיפול בחולים עם NAFLD, לא הוקדשה תשומת לב רבה להגבלת צריכת פחמימות בדיאטה.

במחקר הנוכחי נשענו החוקרים על מאמר קודם וביקשו לקבוע את התועלת של דיאטת פחמימות והגבלה קלורית במשך שבועיים בהפחתת טריגליצרידים כבדיים בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול, לאחר ירידה דומה במשקל הגוף.

מדגם המחקר כלל 18 חולים עם NAFLD (5 גברים ו-13 נשים), בגיל ממוצע של 45 שנים ומדד מסת גוף של 35. טרם התחלת הדיאטה, כל המשתתפים קיבלו קורס הדרכה מאת דיאטנית. המשתתפים חולקו לדיאטה שעיקרה הגבלת פחמימות (פחות מ-20 גרם ליום) או הגבלה קלורית (1200-1500 קילוקלוריות ליום) למשך שבועיים. רמות טריגליצרידים כבדיים נמדדו לפני ואחרי התערבות באמצעות MRS (Magnetic Resonance Spectroscopy).

הירידה הממוצעת במשקל הייתה דומה בין הקבוצות (4.0- ק”ג עם הגבלה קלורית ו-4.6- ק”ג עם הגבלת פחמימות; p=0.363). נרשמה ירידה מובהקת ברמות טריגליצרידים כבדיים עם ירידה במשקל (p<0.001) אך ירידה משמעותית יותר עם הגבלת פחמימות (p=0.008,  55%-) בהשוואה להגבלה קלורית (28%-). החוקרים מציינים כי תועד קשר בין שומן תזונתי, פחמימות ורמות קטונים בדם לאחר טיפול ובין ירידה ברמות טריגליצרידים כבדיים. רמת AST, אך לא רמת ALT, ירדה באופן משמעותי עם ירידה במשקל (p<0.001).

ללא קשר להרכב הנוטריינטים בתזונה, ירידה במשקל לוותה בירידה בשומן כבדי. עם זאת, מהתוצאות עולה כי ישנו יתרון מטבולי להגבלת צריכת פחמימות לירידה קצרת-טווח בהרכב הטריגליצרידים הכבדיים. אחד הממצאים המפתיעים היה ההשפעה על רמות AST, עם ירידה של 37 יחידות לליטר לאחר שבועיים. מנגד, למרות הירידה בשומן כבדי, רמת ALT נותרה ללא שינוי.

לסיכום, דיאטה בת שבועיים שהובילה לירידה של כ-4.3% במשקל הגוף לוותה בירידה של כ-42% בתוכן טריגליצרידים כבדיים בחולים עם אבחנה קלינית של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהולי. עם זאת, הגבלת צריכת קלוריות נמצאה יעילה יותר משמעותית בהפחתת רמות טריגליצרידים כבדיים, בהשוואה להגבלה קלורית. באשר לאנזימי הכבד, רק ריכוז AST ירד במקביל לירידה בטריגליצרידים כבדיים.

Am J Clin Nutr

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה