אמבוליזציה של עורקי אגן מהווה שיטה בטוחה ויעילה להפסקת דימום לאחר לידה (מתוך כנס SIR)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם הוצג בכנס המדעי ה-36 של הארגון לרדיולוגיה פולשנית (Society of Interventional Radiology 36th Annual Scientific Meeting ) כי אמבוליזציה של עורקי אגן (pelvic arterial embolization, PAE ) מהווה טיפול בטוח ויעיל ב-86.2% מהמטופלות עם דימום לאחר לידה.

במחקר רטרוספקטיבי זה נבדקו נתונים אודות 225 מטופלות בגיל ממוצע של 32 שנים, אשר עברו PAE לטיפול בדימום ראשוני לאחר לידה (primary postpartum hemorrhage, PPH ). בשיטת PAE מוכנס צנתר דרך העורק הפמורלי, אשר מכוון תחת דימות בזמן אמת לעורקים המספקים את הרחם. דרך הצנתר מוזרקים לעורקים אלה חלקיקים קטנים אשר חוסמים את אספקת הדם ומפסיקים את הדימום.

PPH הינו אחת הסיבות העיקריות לתחלואה ותמותה של אמהות בכל העולם. הסיבה הנפוצה ביותר ל-PPH הינה חוסר התכווצות מספקת של הרחם לאחר הלידה, כך שכלי הדם ברחם ממשיכים לדמם באופן חופשי.

הגישה המסורתית לטיפול ב-PPH כוללת ניתוח, ופעמים רבות מסתיימת באיבוד הפוריות (כריתת רחם). בנוסף, קיימים סיכונים של הרדמה, להם נחשפת האישה. במחקר זה, אשר בדק בטיחות ויעילות של PAE , הודגמה הצלחה קלינית, כלומר הפסקת דימום לאחר ההתערבות ללא צורך בטיפול נוסף או בניתוח, ב-194 נשים (85.2%). שיעור ההצלחה עלה ל-89% עם PAE חוזר.

סיכוי ההצלחה הנמוך ביותר של PAE נמצא בנשים לאחר ניתוח קיסרי, וכן באלה עם DIC (כלומר disseminated intravascular coagulation ) זמן קצר לאחר הלידה. מומחה מהתחום ציין כי אחד האתגרים הוא לזהות מראש את הנשים בסיכון גבוה לדימום לאחר הלידה ולדאוג לנוכחות רדיולוג פולשני בזמן הלידה.

בניגוד לניתוח כריתת רחם, נראה כי נשים מסויימות מצליחות להרות שוב לאחר PAE . החוקרים מציינים כי יש מקום למחקרים נוספים על מנת לעמוד על השפעות הטיפול על פוריות בהמשך.

Society of Interventional Radiology (SIR) 2011 Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה