התועלת של קווים מנחים ופרוטוקול לטיפול בהלם ספטי בחדר מיון (Pediatrics)

ממחקר חדש שהתפרסם במהדורת יוני של Pediatrics עולה כי יישום קווים מנחים ופרוטוקול לטיפול בהלם ספטי בחדר מיון מביא לשיפור ההיענות להחייאת נוזלים ומתן חמצן וטיפול אנטיביוטי מוקדם לילדים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הלם ספטי שאינו מאובחן ואינו מטופל מעלה את הסיכון לתחלואה ותמותה. הלם ספטי בילדים מוגדר בנוכחות אלח-דם והפרעה בתפקוד איבר קרדיווסקולארי, ואינו בהכרח מלווה בתת לחץ דם.

החוקרים ביקשו לבחון את ההשערה לפיה פרוטוקול לטיפול בהלם ספטי יביא לעליה באבחנת הלם ספטי, תוך שיפור ההיענות לטיפול המומלץ ושיפור תוצאות הטיפול בחולים.

החוקרים סקרו את הרשומות הרפואיות של מקרי הלם ספטי לא-מאובחן ולא-מטופל בחדר המיון.

בתקופה שבין ינואר 2005 ועד דצמבר 2009, החוקרים בחנו את ההשפעה בכל החולים עם הלם ספטי בחדר מיון, להערכת מתן טיפול לפי קווים מנחים ופרוטוקול לטיפול בהלם ספטי שפותח במטרה לשפר את האבחנה של ההפרעה בעת המיון הראשוני של החולים. מבין 345 ילדים בחדר מיון עם הלם ספטי, 49% היו בנים ו-297 (86.1%) ענו על הקריטריונים של הלם ספטי בעת המיון הראשוני. חציון גיל החולים עמד על 5.6 שנים; 196 חולים (56.8%) סבלו מהפרעה כרונית מורכבת אחת לפחות.

הסימנים הנפוצים ביותר להלם ספטי היו שינויים בצבע העור (78%) וטכיקרדיה (73%); 120 חולים (34%) פיתחו תת לחץ דם. במהלך תקופת המחקר, חציון משך האשפוז ירד מ-181 שעות ל-140 שעות (p<0.05). עם זאת, שיעורי התמותה לא השתנו במהלך תקופת המחקר (6.3% בממוצע). השיפור הדרמטי ביותר בטיפול היה תיעוד מלא יותר של הסימנים החיוניים בעת מיון החולים, מתן החייאת נוזלים במועד והתחלת טיפול אנטיביוטי, ומדידת רמת לקטט בדם.

יישום פרוטוקול לטיפול בהלם ספטי בחדר מיון הביא לשיפור בהיענות למתן החייאת נוזלים אגרסיבית ומהירה, חמצן וטיפול אנטיביוטי מוקדם, ולווה בקיצור משך האשפוז בבית חולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לא ניתן להתחיל טיפול מוצלח בהלם ספטי ביחידה לטיפול נמרץ בחולים המתקבלים לחדר המיון בהלם; על הטיפול להתחיל כבר בעת המיון הראשוני בחדר המיון. זיהוי וטיפול מוקדם בהלם ספטי מביא לשיפור התוצאות בכל החולים עם הלם ספטי, מאחר שהממצאים לזהות הלם ספטי מוקדם מובילים להערכה מקיפה יותר של החולים מהרגע הראשון.

החוקרים פיתחו פרוטוקול לטיפול בהלם ספטי וקווים מנחים שהובילו לשיפור ההיענות למתן החייאת נוזלים אגרסיבית ומהירה, טיפול אנטיביוטי וחמצן בשלד מוקדם, עם קיצור משך האשפוז בבתי חולים.

Pediatrics. Published online May 16, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה