שילוב Aliskiren עם Losartan מפחית אלבומינוריה ומשמר תפקוד כלייתי בחולי סוכרת מסוג 2 (Clin J Am Soc Nephrol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Clinical Journal of the American Society of Nephrology בחודש מאי 2011 עולה כי Aliskiren (ראסילז), שניתן במינון של 300 מ”ג, כתוספת לטיפול ב-Losartan (לוטן), במינון של 100 מ”ג, בשילוב עם טיפול אופטימלי לאיזון לחץ הדם, יעיל כנגד פרוטאינוריה שאינה תלויה בערכי לחץ הדם של חולים עם סוכרת מסוג 2 ונפרופתיה. כמו כן התפקוד הכלייתי נשמר טוב יותר עם טיפול ב- Aliskiren בחולים עם ערכי לחץ דם שאינם מאוזנים היטב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ערכי לחץ דם מוגברים תורמים להתפתחות והתקדמות פרוטאינוריה ולהידרדרות בתפקוד הכלייתי בחולים עם סוכרת מסוג 2. בניתוח פוסט-הוק בחנו החוקרים את ההשפעה של ערכי לחץ הדם הבסיסיים על ההשפעה נוגדת-פרוטאינוריה במחקר AVOID (Aliskiren in the Evaluation of Proteinuria in Diabetes ).

מחקר AVOID כלל 599 חולי סוכרת מסוג 2 עם נפרופתיה, שטופלו במשך שישה חודשים ב- Aliskiren או פלסבו, כתוספת לטיפול ב-Losartan (100 מ”ג) וטיפול אופטימלי לאיזון לחץ הדם. החוקרים העריכו שינויים ביחס אלבומין/קריאטינין בשתן בשעות הבוקר המוקדמות ובערכי eGFR לאחר 24 שבועות לפי תתי-קבוצות שהתבססו על ערכי לחץ דם בתחילת המחקר: קבוצה א’ (לחץ דם מתחת ל-130/80 מ”מ כספית, 150 חולים); קבוצה ב’ (לחץ דם מתחת ל-140/90 מ”מ כספית אך 130/80 מ”מ כספית ומעלה, 189 חולים); וקבוצה ג’ (איזון לא-מספק של ערכי לחץ הדם, ערכי לחץ דם של 140/90 מ”מ כספית ומעלה, 251 חולים).

ערכי לחץ הדם הבסיסיים עמדו בממוצע על 120/71 מ”מ כספית בקבוצה א’, 133/78 מ”מ כספית בקבוצה ב’ ו-145/81 מ”מ כספית בקבוצה ג’. בכל הקבוצות, לחץ הדם במהלך המחקר היה כמעט זהה לערכים בתחילת המחקר. ההשפעה כנגד פרוטאינוריה של Aliskiren הייתה עקבית לאורך כל תתי הקבוצות במחקר, עם ירידה של 19-22% בהשוואה לפלסבו. בקבוצה ג’, ההידרדרות בתפקוד הכלייתי וירידת ערכי eGFR הייתה איטית יותר באופן משמעותי עם Aliskiren , בהשוואה לפלסבו (p=0.013 ).

החוקרים קובעים כי הוספת Aliskiren (ראסילז) במינון של 300 מ”ג ביום ל-Losartan (100 מ”ג ביום), בשילוב עם טיפול מומלץ כנגד יתר לחץ דם, הביא לירידה ביחס אלבומין/קריאטינין בשתן, ללא תלות בערכי לחץ הדם הבסיסיים וערכי לחץ הדם במהלך הטיפול. כמו כן, הטיפול הביא להאטה בהידרדרות התפקוד הכלייתי בחולים עם ערכי לחץ דם שאינם מאוזנים (מעל 140/90 מ”מ כספית). אירועי תת לחץ דם היו נפוצים יותר בקבוצת המטופלים ב-Aliskiren עם ערכי לחץ דם בסיסיים מתחת ל-130/80 מ”מ כספית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול חד יומי ב-Aliskiren , במינון של 300 מ”ג בנסיבות אלו, הינו טיפול בטוח ויעיל בחולי סוכרת מסוג 2 עם נפרופתיה לאורך טווח רחב של ערכי לחצי דם. החוקרים אף מסיקים כי הוספת אליסקירן בנסיבות אלו גורמת להאטת קצב הידרדרות התפקוד הכלייתי ובכך לשיפור בשימור התפקוד הכלייתי.

Clin J Am Soc Nephrol 6: 10251031, 2011

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה