הקשר בין מספר שעות שינה ובין הסיכון לעודף משקל בילדים (BMJ)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMJ עולה כי מיעוט שעות שינה בילדים מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות עודף-משקל.

לדברי החוקרים, למרות נתונים שפורסמו לאחרונה לפיהם העלייה הדרמטית שחלה בעודף-משקל והשמנת-יתר בילדים ומתבגרים במהלך שלושים השנים האחרונות החלה להתייצב, עדיין מדובר בשכיחות מדאיגה. במקביל לעליה זו חלה ירידה במספר שעות השינה של ילדים. לאור זאת, עלתה שאלה בנוגע לקשר בין שעות השינה ובין שכיחות השמנה.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם קיים קשר בין מיעוט שעות שינה בילדים קטנים ובין הבדלים בהרכב הגוף ובסיכון להתפתחות עודף-משקל (ערכי BMI באחוזון 85 ומעלה). מדגם המחקר כלל 244 ילדים מניו-זילנד, בגילאי 3-7 שנים, עם מדידות שנתיות חוזרות, כולל בדיקת DEXA (Dual Energy X-ray Absorptiometry).

החוקרים מדווחים כי לאחר תקנון לגורמים ערפלנים שונים, כל שעת שינה נוספת בגילאי 3-5 שנים לוותה בירידה של 0.48 במדדי BMI וירידה של 0.39 בסיכון להתפתחות עודף משקל בגיל שבע שנים. הקשר הנ”ל היה בולט יתר לאחר תקנון נוסף לערכי BMI בגיל 3 שנים.

ההבדלים שתועדו בערכי BMI נבעו מהבדלים במדד מסת השומן (0.43-) יותר מאשר הבדלים במסה ללא-שומן (0.21-), עדות להשפעות שליליות על הרכב הגוף.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ילדים קטנים שאינם ישנים מספיק מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות עודף משקל, גם לאחר תקנון למשקל הגוף הבסיסי וגורמים ערפלנים שונים. העלייה במשקל נובעת מעליה בפיזור השומן בשני המינים, ולא מהצטברות נוספת של מסה ללא-שומן.

BMJ. 2011;342:d2712, d3306

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה