מהי החשיבות של הבדל גדול במדידות לחץ דם בין שתי הזרועות? (מתוך כנס European Society of Hypertension)

הבדל משמעותי במדידות לחץ דם בין זרוע ימין וזרוע שמאל בחולים עם יתר לחץ דם הינה תופעה נפוצה מאוד, ועשויה להעיד כי החולה בסיכון מוגבר למחלות כלי דם ותמותה, כך עולה ממטה-אנליזה חדשה שהוצגה בכנס ה-European Society of Hypertension.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בספרות הרפואית מצוין כי תופעה זו נפוצה ב-10-20% מהמטופלים. כל ההנחיות לטיפול ביתר לחץ דם ממליצות על מדידות של שתי הזרועות, אך אין עדויות התומכות בהמלצה זו.

החוקרים מצאו הבדל גדול בתמותה מכל-סיבה בנוכחות הבדל של 10-15 מ”מ כספית במדידות לחץ דם סיסטולי בין שתי הזרועות. מהסקירה עולה הבדל בתמותה קרדיווסקולארית, עם שיעור כפול בחולים עם הבדל של 10 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי בין שתי הזרועות, בהשוואה לאלו עם הבדל של פחות מ-10 מ”מ כספית.

הסקירה כללה מספר מחקרים בחולים עם יתר לחץ דם או תת קבוצות של חולים עם יתר לחץ דם, בהם נערכו מדידות לחץ דם בשתי הזרועות, וכן נתונים שלא-פורסמו בעבר והיו בידיי החוקרים.

החוקרים לא מצאו הבדל מובהק סטטיסטית בתמותה קרדיווסקולארית עם הבדל בין זרועות של 15 מ”מ כספית, זאת בשל גודל מדגם קטן.

הבדל של 10-15 מ”מ כספית במדידות לחץ דם בין הזרועות לווה בעליה בתמותה בחולי יתר לחץ דם. החוקרים ממליצים להקפיד על השוואת מדידות לחץ דם בין שתי הזרועות לאחר אבחנת יתר לחץ דם, ולטפל בכך באופן אגרסיבי כגורם סיכון, מאחר שמדובר במדד המעיד על מחלת כלי דם היקפית.

באשר לחולים עם הבדל של 10 מ”מ כספית ומעלה בין מדידות לחץ דם סיסטולי, החוקרים ממליצים על מעקב הדוק. ראשית יש לאשר את הממצא, עם מדידות חוזרות בביקורים עוקבים. ניתן לשקול מדידות ABI (Ankle-Brachial Index) ויש לזכור כי מדובר בחולים בסיכון מוגבר למחלות כלי דם.

עוד הם מציינים כי במידה ואין הבדל בין הזרועות במדידה הראשונה, ככל הנראה לא יהיה הבדל גם במדידות הבאות.

במהלך אותו כנס הוצגו מספר פוסטרים באותו נושא, עם תוצאות סותרות.

באחד הפוסטרים חוקרים מיוון התבססו על מערכת AOBP (Automated Office Blood Pressure) היכולה להעריך סימולטנית את לחץ הדם בשתי הזרועות. מדגם המחקר שלהם כלל 127 משתתפים והם מצאו כי מדידות AOBP שנערכו בו-זמנית בשתי הזרועות היו כמעט זהות, וסיכמו כי לבחירת הזרוע לאבחנה של יתר לחץ דם חשיבות מינימאלית.

ממחקר חתך אחר שכלל 1057 חולים עם יתר לחץ דם, עם הערכת לחץ הדם בשתי הזרועות בו-זמנית, תועדה עליה עקבית בהבדל בין הזרועות עם עליה בדרגת לחץ הדם. הם מצאו כי ב-42.5% מהחולים היה הבדל של מעל 15 מ”מ כספית בין הזרועות וב-67.5% היה הבדל של מעל 10 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי. הממצאים לא היו תלויים במין, מחלות רקע או היסטוריה של מחלה קרדיוסקולארית. לכן, מחקר זה עולה כי כשליש מהחולים יאובחנו עם לחץ דם בדרגה פחות חמורה מכפי שקיימתץ בפועל, על-סמך מדידת לחץ דם ביד “הרגילה” שלהם.

מכאן עולה כי חשוב למדוד לחץ דם בשתי הזרועות בהחלטה על הטיפול בחולים עם יתר לחץ דם.

מתוך כנס European Society of Hypertension

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה