נתונים קליניים מנבאים סיכון לדלקת ריאות בילדים (Pediatrics)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Pediatrics עולה כי נתונים קליניים עשויים לנבא את הסיכון לדלקת ריאות רדיוגרפית בילדים המטופלים בחדרי מיון לילדים.

לדברי החוקרים, קיימת שונות נרחבת בשימוש בצילום חזה להערכת ילדים עם חשד לדלקת ריאות. למרות שמחקרים מצאו כי נתונים מסוימים באנמנזה ובבדיקה הגופנית קשורים בנוכחות דלקת ריאות, אף אחד מהם לא בחן את הקריטריונים לביצוע צילום חזה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין הממצאים באנמנזה ובבדיקה גופנית ובין דלקת ריאות רדיוגרפית בילדים שטופלו בחדר מיון בחשד לדלקת ריאות, ולפתח כלי קליני להחלטה על הצורך בהשלמת צילום חזה. מדגם המחקר כלל 2574 משתתפים מתחת לגיל 21 שנים, שעברו בדיקה וצילום חזה בחדר מיון בחשד לדלקת ריאות.

על-בסיס פענוח צילומי החזה ע”י רדיולוג בכיר, דלקת ריאות סווגה כדלקת ריאות דפיניטיבית או דלקת ריאות רדיוגרפית (כולל מקרים דפיניטיביים ומקרים שאינם חד-משמעיים).

16% מהמשתתפים אובחנו עם דלקת ריאות רדיוגרפית. גורמים מנבאים משמעותיים של דלקת ריאות כללו היסטוריה של כאבי חזה, חרחורים ממוקדים, משך החום ורמת חמצון בדם בחדר מיון, אך לא טכיפנאה, רטרקציות או נהימות. הגורם המנבא המשמעותי ביותר לדלקת ריאות היה היפוקסיה, שהוגדרה בנוכחות ריוויון חמצן בדם של מתחת ל-92% (יחס סיכויים של 3.6).

בקרב חולים עם ריוויון חמצן בדם של מעל 92% ובהעדר חום, קולות נשימה מופחתים וחרחורים מוקדיים, דלקת ריאות רדיוגרפית תועדה ב-7.6% ודלקת ריאות דפיניטיבית ב-2.9%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי נתונים קליניים באנמנזה ובבדיקה הגופנית עשויים לסייע בהערכת הסיכון לדלקת ריאות בילדים. בילדים עם היפוקסיה וממצאים מוקדיים בריאה קיים סיכון גבוה, בעוד שבאלו ללא היפוקסיה, חום וממצאים האזנתיים, הסיכון נמוך. בנבדקים בסיכון נמוך, ניתן לשקול מעקב קליני, ללא צילום חזה.

Pediatrics. Published online July 11, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה