טרסבה משפרת משמעותית את תוצאות הטיפול בחולי סרטן ריאה עם מוטציה ב-EGFR (מתוך ASCO)

תוצאות מחקר ה- ,EURTAC שהוצגו החודש בכנס האמריקאי לאונקולוגיה (ASCO )  עולה כי טיפול התחלתי עם טרסבה (חומר פעיל – ERLOTINIB ) בחולי סרטן ריאה מתקדם מסוג NSCLC עם מוטציה בקולטן ל-EGFR הנו יעיל יותר מהטיפול הכימותרפי המקובל למחלה. זהו מחקר פאזה III ראשון המוכיח את היתרון של טיפול ממוקד מסוג זה בחולי סרטן ריאה ממוצא מערבי.

במחקר נמצא כי טרסבה האריכה כמעט פי שניים את משך הזמן שהחולים חיו ללא התקדמות המחלה בהשוואה לכימותרפיה (9.7 לעומת 5.2 חודשים). הטיפול עם טרסבה הקטין ב-63% את הסיכון להתקדמות המחלה.

תוצאות המחקר מתווספות לתוצאות היעילות המרשימות שהדגימה טרסבה במחקר ה-OPTIMAL , מחקר דומה שהתבצע באוכלוסיית חולים ממוצא אסייתי. במחקר זה טיפול עם טרסבה הביא להארכה של כמעט פי שלושה במשך הזמן שהחולים חיו ללא התקדמות המחלה בהשוואה לכימותרפיה.

J Clin Oncol 29: 2011 suppl; abstr 7503

בהודעה לתקשורת שנשלחה מטעם רוש, ייצרנית ומשווקת התרופה נמסר עוד כי טרסבה הוגשה לרישום ברשות התרופות האירופאית להתוויה של טיפול קו ראשון בחולי NSCLC מתקדם עם מוטציה ב-EGFR , ובחודשים הקרובים תוגש לרישום להתוויה זו גם בארה”ב ובישראל.  

כמו כן נכלל בידיעה שהועברה כי לדברי ד”ר מיה גוטפריד, מנהלת המכון האונקולוגי בבית חולים מאיר:  “עד היום ההוכחות ליעילות טיפולים ממוקדים כדוגמת טרסבה בקרב חולי סרטן ריאה המבטאים מוטציה בגן ל EGFR היו מבוססות על מחקרים בחולים ממדינות מזרח אסיה.

קיימת חשיבות רבה בכך שלראשונה הוכחה יעילות מרשימה של טרסבה גם באוכלוסייה מערבית הדומה יותר למטופלים בישראל.”

מידע נוסף שהוצג בידיעה לתקשורת מטעם רוש התייחס כללית ל-EGFR וטרסבה בסרטן ריאות :

אדנוקרצינומה הוא הסוג השכיח ביותר של סרטן מסוג   Non-Small Cell Lung cancer ,  סרטן ריאות מסוג תאים שאינם קטנים (ובקיצור NSCLC ) בו לוקים כ-85% מחולי סרטן הריאות.

בכ-15% מחולים אלה קיימת מוטציה בקולטן  Epidermal Growth Factor Receptor (המכונה EGFR    ) המצוי על פני תאי הגידול. המוטציה גורמת לפעילות יתר של הקולטן אליו נקשר גורם הגדילה ,EGF שמעודד את גדילת והתרבות התאים הממאירים והתפתחות גרורות.

המוטציה בEGFR שכיחה במיוחד בקרב חולים לא מעשנים, נשים, חולים עם אדנוקרצינומה וחולים מגזע אסיאתי.

טרסבה היא תרופה הניתנת דרך הפה פעם ביום, ובניגוד לכימותרפיה חוסמת באופן ממוקד את פעילות קולטן ה-EGFR , וכך מעכבת את צמיחת הגידול והתפשטותו. הודות למנגנון הפעולה הממוקד הטיפול עם טרסבה מתאפיין במיעוט תופעות לוואי בהשוואה לכימותרפיה.

טרסבה היא התרופה היחידה המעכבת את פעילות הקולטן EGFR המאושרת לשימוש בחולי סרטן ריאה מתקדם כטיפול משמר (maintenance ) מיד לאחר סיום הטיפול הכימי הראשוני, כמו כן היא מאושרת לטיפול קו שני לאחר התקדמות המחלה. בשתי ההתוויות טרסבה הדגימה הארכה של תוחלת החיים והקלה בסימפטומים של המחלה, ללא תופעות הלוואי הכרוכות בכימותרפיה.

טרסבה הדגימה יעילות גבוהה הן בחולים עם מוטציה ב-EGFR והן בחולים ללא מוטציה.

עד היום טופלו בטרסבה מעל 400,000 חולים ברחבי העולם והיא מאושרת לשימוש בלמעלה מ- 100 מדינות.

בישראל מאובחנים מי שנה כ-2000 חולי סרטן ריאה מהם 85% עם NSCLC , מתוכם כ-15% נושאים את המוטציה בEGFR .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה