טעויות נפוצות בהערכת תרשימי אק”ג של ספורטאים צעירים (J Pediatr)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Pediatrics עולה כי לעיתים קרובות קרדיולוגים טועים בעת הערכת תרשימי אק”ג של ספורטאים צעירים, במסגרת בדיקות סקר טרם השתתפותם. טעויות אלו עשויות להוביל לשיעורים גבוהים של המלצות בלתי-הולמות בנוגע להשתתפות בפעילויות ספורט, כמו גם עלויות גבוהות יותר על-רקע הצורך בבדיקות אבחנתיות נוספות.

החוקרים כותבים כי קשה לפענח תרשים אק”ג המעיד על מחלת רקע בבסיס מוות לבבי פתאומי. הקושי קיים גם בקרב קרדיולוגים של ילדים, עם שיעורי דיוק שנעו סביב 69% במחקר הנוכחי.

מהתוצאות עולה כי שיעורי הדיוק לא היו שונים משמעותית בין משיבים, למרות שונות במשך העבודה כקרדיולוגים של ילדים, מספר תרשימי האק”ג שפענחו כל חודש, או סוג הטיפול.

במסגרת המחקר העריכו החוקרים את הדיוק של 53 קרדיולוגים-ילדים בעת הערכת 18 תרשימי אק”ג שהדגימו מצבים העשויים להוביל למוות לבבי פתאומי או לב בריא. בסה”כ, מספר הפענוחים המדויק של תרשימי האק”ג עמד על 12.4 לקרדיולוג. הרגישות והסגוליות לזיהוי הפרעה לבבית עמדו על 68% ו-70%, בהתאמה, בעוד ששיעור התוצאות החיוביות-שגויות ושליליות-שגויות היה 30% ו-32%, בהתאמה.

על-בסיס פענוח תרשימי האק”ג, הקרדיולוגים עשו נכון כאשר הגבילו את ההשתתפות בפעילויות ספורט ב-81% מהמקרים עם הפרעות והתירו פעילויות ספורט ב-74% מהמקרים הבריאים. ההנחיה הנכונה ניתנה לעיתים הקרובות ביותר במקרים של תסמונת LQTS (Long QT Syndrome) ומיוקרדיטיס, ולעיתים הרחוקות ביותר במקרים של קרדיומיופתיה היפרטרופית ו-WPW (Wolff-Parkinson-White).

המשתתפים גם נשאלו אם היו עורכים בדיקת אק”ג חוזרת, ניטור הולטר, מבחן מאמץ, או לא היו עורכים בדיקות נוספות. 53 הקרדיולוגים הזמינו 508 בדיקות מעקב שנקבעו כנכונות ע”י שני אלקטרופיזיולוגים בלתי-תלויים. עם זאת, הם גם הזמינו 380 בדיקות נוספות שהוגדרו כמיותרות ע”י שני המומחים, ופספסו הזמנה של 340 בדיקות שנדרשו לאבחנה מדויקת.

החוקרים מציינים כי קרדיומיופתיה היפרטרופית הינה הסיבה הנפוצה ביותר למוות לבבי פתאומי בארצות הברית, ולכן היה מאכזב לגלות כי העדות האלקטרוקרדיוגרפית לא-זוהתה לעיתים קרובות. עם זאת, הם מציינים כי קרדיולוגים רבים זיהו כי קיימת הפרעה במקרים אלו ולעיתים קרובות הזמינו בדיקות נוספות.

עוד מציינים החוקרים כי מספר קרדיולוגים לא הגבילו את הספורטאים מהשתתפות בפעילויות ספורט למרות עדות להפרעות לבביות בבדיקות אק”ג. ההשלכות של הדבר עשויות להיות הרסניות, מאחר שעלולות לטעת תחושת בטחון מוטעית לבני המשפחה והמטופלים.

J Pediatr 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה