כלב מי שמזייף! המלחמה העולמית בזיופי התרופות עולה שלב: כלבים יזהו משלוחי ויאגרה מזויפת

בימים אלה הודיעה פייזר, חברת התרופות הגדולה בעולם ויצרנית ויאגרה, על שיתוף פעולה מיוחד עם רשויות המכס בפינלנד.

כדי להתמודד עם מכת זיופי התרופות העולמית הוכשרו בהולנד שני כלבים שיודעים לזהות תרופות מזויפות והוטסו במיוחד לפינלנד לשבוע עבודה ברשויות המכס. זו הפעם הראשונה שבה נעשה בפינלנד שימוש בכלבים בכדי לעקוב ולאתר תרופות מזויפות. לאחר תחילת פעילותם זכו שני הכלבים –  ספרינגר בן הארבע, כלב מעורב מסוג ספנייל ובורדר קולי, ווילם, הפוינטר בן השנה – לתהודה לאומית ולפופולאריות גדולה ואף זכו לכינוי “כלבי הוויאגרה”. שני הכלבים אומנו לזהות את הריח של סילדנאפיל, המרכיב הפעיל בוויאגרה, והם מצליחים לזהותו גם כאשר הוא ארוז היטב.

תושבי פינלנד מוציאים מדי שנה כ-44 מיליון אירו על סמים ותרופות מזויפות, כאשר רוב הרכישות מתבצעות באמצעות האינטרנט. רשויות המכס בפינלנד עורכות סריקות ובדיקות אקראיות כדי לנסות ולהקשות על המזייפים, ומדי יום נתפסות שם בין שלוש ל- 30 חפיסות של סמים ותרופות מזויפות.

כדי לנסות ולהפחית את השימוש של אזרחי פינלנד ולהעלות את המודעות לנזקי התרופות המזויפות יצאו רשויות המכס בקמפיין מיוחד למיגור התופעה.

בחודש נובמבר האחרון עלה גם בישראל קמפיין דומה, כאשר בפעם הראשונה חברו כל קופות החולים בארץ (שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות, מאוחדת ולאומית), לחברת התרופות פייזר, ובעידוד משרד הבריאות יצאו בקמפיין המזהיר מפני הסכנות שבשימוש בתרופות מזויפות.

ומה קורה בארץ?

ישראל מדורגת במקום השמיני בין עשר המדינות המובילות בעולם בזיופי תרופות. על פי הערכות, 1 מכל 100 ישראלים רוכש תרופה מזויפת בידיעה או שלא בידיעה. על פי סקר שנערך עבור פייזר על ידי מכון “מותגים”, רק 12% מגברים ו- 7% מהנשים מודעים לעובדה כי מרבית התרופות לטיפול בהפרעות זקפה הנמכרות באינטרנט הן מזויפות. במדינות מתפתחות מגיעות התרופות המזויפות לכ- 10% מהאוכלוסייה. כ- 33% מהתרופות המזויפות שנתפסות אינן מכילות חומרים פעילים כלל. 52% מהתרופות הינן בעלות מינון לא נכון של מרכיבים ו- 20% מהתרופות המזויפות הכילו חומרים שאינם אמורים להיכלל בהם לרבות רעל עכברים וחומצת בור (Boric acid) הגורמת לכשל בכליות.

בשנים האחרונות מקיימת משטרת ישראל מבצעים בשיתוף עם היחידה למאבק בפשע הפרמצבטי במשרד הבריאות, במהלכם נתפסות כמויות גדולות של תרופות מזויפות ברחבי הארץ. בחלק מהמקרים מדובר ברשתות פשע רחבות היקף, המשתמשות בישראל כציר מרכזי במעבר התרופות מארצות המקור כדוגמת סין ומדינות ערב לשאר העולם.

סוחרים בתרופות מזויפות מעורבים בדרך כלל גם בסחר בנשק ובמימון ארגוני טרור שונים ברחבי העולם. ארגונים אלה עושים שימוש בערוצי הפצת התרופות המזויפות, כמו גם בהפצתם של סמים ונשק כחלק מתוכנית המימון של פעילויות הטרור.

לדברי עופרה פיינמסר, מנכ”לית פייזר ישראל, ערוצי ההפצה הפופולאריים של תרופות מזויפות כוללים אינטרנט, פרסום בעיתונות, תרופות ביבוא אישי, ושווקים. 62% מתרופות המרשם הנרכשות דרך האינטרנט הן מזויפות. ארגון הבריאות העולמי מנבא כי המכירות של תרופות מזויפות יגיעו השנה לערכים של כ- 75 מיליארד דולר. עוד מוסיפה פיינמסר כי התרופות המובילות ברשימת התרופות המזויפות הינן תרופות נגד מלריה ושחפת, אנטיביוטיקה, תרופות מדכאות תאבון, נוגדי קרישה וחיסונים וכמובן תרופות לטיפול בהפרעות זקפה כדוגמת ויאגרה.

###

פייזר ישראל היא חלק מפייזר העולמית, חברת הביו-פארמה הגדולה בעולם.

פייזר חוקרת, מפתחת, מייצרת ומשווקת תרופות, חיסונים ומוצרי תזונה, המיועדים לטיפול ומניעת מחלות בבני אדם ובעלי חיים.

החברה, שהוקמה בשנת 1849, חרטה על דגלה לפעול לקידום ושיפור שירותי בריאות איכותיים למען עולם בריא יותר. 

מידע נוסף על פייזר ניתן לקבל באתר החברה הישראלי והבינלאומי ו/או באמצעות עמוד החדשות של החברה בטוויטר

 נמסר על ידי יח”צ.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה