במטופלים עם LVEF נמוך למבוגרים יותר סיכון מוגבר להפרעות קוגנטיביות ( Archives of Neurology)

מטופלים מבוגרים נמצאים בסיכון גבוה יותר מצעירים יותר שלהם רמות דומות של מקטע פליטה (LVEF) לסבול מירידה קוגנטיבית, כך עולה ממחקר שפורסם במהדורת אוגוסט של Archives of Neurology .

החוקרים מציינים שהפרעה קוגנטיבית על רקע אי ספיקת לב שכיחה בקרב מיליוני מטופלים בארה”ב, בעיקר באלו הסובלים מאי ספיקה מעל גיל 60.  כמו כן הם מוסיפים שהפרעות בזכרון מילולי במטופלים מבוגרים יותר עם מקטע פליטה נמוך שמים אותם בסיכון גדול יותר לתוצאות טיפול כתוצאה מהשפעת אי התפקוד הקוגנטיבי על מתן הטיפול התרופתי, ועל היענות החולה לתכנית הטיפול, לרבות יכולתו לזכור ולדווח במדוייק על סימפטומים חשובים לרופאים המטפלים.

במחקר זה, החוקרים בחנו את הקשר בין גיל, LVEF וזכרון במטופלים עם אי ספיקת לב. המשתתפים עברו מבחנים נוירוקוגנטיבים בזמן שבוצעו בהם הערכות כמועמדים לביצוע השתלת לב.  המבחנים כללו מבחני זכרון מילולי וויזואלי, תשומת לב, תפקודי ניהול, ותסמיני דכאון.

החוקרים תיעדו את רמות ה-LVEF , הסיבה לאי ספיקת לב, ההיסטוריה הרפואית, הטיפול התרופתי הנוכחי, ומשתנים דמוגרפיים.

החוקרים מצאו שמרבית החולים היו עם LVEF קטן מ-30% .

לאחר חלוקת הנבדקים לקבוצות רבעוניות נמצא שתפקודי זכרון יציבים היו שווים ברמות שונות של LVEF במטופלים מתחת לגיל 63 . עם זאת הם מצאו תפקודים גרועים יותר במטופלים מבוגרים יותר עם רמות LVEF נמוכים מ-30% .

באופן ספציפי, זכרון מילולי והכרה לקוי היה קשור עם רמות נמוכות של LVEF . החוקרים מעריכים בין 30% ל-80% מהמטופלים עם אי ספיקת לב יחוו ירידה בתפקודי זכרון.

עם זאת, מחקר קודם שניסה לקבוע את הקורלציה בין הפרעות קוגנטיביות וירידה ב-LVEF לא מצא עקביות בקשר.

החוקרים מציינים שמחקר זה מסביר את המימצאים המבלבלים מעבודות קודמות. שכן, ללא התחשבות בקבוצות הגיל המימצאים המתקבלים לגבי הקשר בין LVEF להפרעות זכרון היו לא עקביים.

הם מציינים גם שהמנגנון של הקשר בין ירידה ב-LVEF להפרעות קוגנטיביות אינו ברור באופן מלא. לדעת החוקרים המימצאים כאן מלמדים של-LVEF יש השפעה גדולה יותר על זיכרון בקבוצות הגיל המבוגר, שבו נראה שיש פחות יכולת לפצות על השפעת ה-LVEF הנמוך יותר.

החוקרים סבורים שלמרות שיכולה להמתח ביקורת על כך שהשפעת LVEF נמוך על הזכרון לא הוסברה באופן מלא, המחקר קידם את ההבנה של הקשר בין הגורמים הללו. מחקרים עתידיים יכולים להתבסס על תוצאות אלה ולכלול משתנים שעשויים לזהות את המכניזם של פגיעה בתפקוד הקוגנטיבי בקבוצת אוכלוסיה זו.

Arch Neurol. 2011;68:1021-1026.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה