הקשר בין רמות DHA ובין הסיכון לאובדנות (J Clin Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Psychiatry עולה קשר בין רמות נמוכות של DHA (Docosahexaenoic Acid), העיקרית מבין חומצות שומן אומגה-שלוש במוח האדם, ובין הסיכון לאובדנות.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 1600 אנשי צבא ארצות הברית, כולל 800 מקרי אובדנות ו-800 מקרי ביקורת. מהתוצאות עולה כי בכל המשתתפים רמות אומגה-שלוש נמוכות. עם זאת, הסיכון לאובדנות היה גבוה יותר ב-62% באלו עם רמות DHA הנמוכות ביותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אומגה-שלוש כבר מומלצת ע”י ה-American Psychiatry Association כטיפול נלווה לכל חולה הסובל מהפרעה פסיכיאטרית, בעיקר אלו עם דיכאון מג’ורי.

החוקרים ערכו את המחקר עקב העלייה בשכיחות מקרי אובדנות בצבא ארצות הברית. הם כותבים כי חסרים תזונתיים ב-n-3 HUFA (Omega-3 Highly Unsaturated Fatty Acid) עשויים לפגוע ביכולת להתמודד עם מצבי דחק במלחמה, המתבטאים בתסמינים פסיכיאטרים, כולל הפרעת הסתגלות, דיכאון מג’ורי, אלימות אימפולסיבית ואובדנות.

במחקר הנוכחי אספו החוקרים באופן פרוספקטיבי דגימות דם מ-800 מקרי אובדנות (95.6% גברים, גיל ממוצע של 27.3 שנים) ו-800 ביקורות תואמות בגיל ומין. כל המשתתפים היו משרתים פעלים בצבא, חיל הים, חיל האוויר והמרינס, ששירתו בין השנים 2002-2008.

מהתוצאות עולה כי כל סטיית תקן של ערכי DHA נמוכים יותר לוותה בעליה של 14% בסיכון לאובדנות (p<0.03). בגברים עם רמות DHA מתחת ל-1.75% תועדה עליה משמעותית בסיכון להשלמת ניסיון אובדני, בהשוואה לגברים עם רמות גבוהות יותר (יחס סיכויים מתוקן של 1.62, p<0.01). כמו כן, נרשמה עליה של 52% בסיכון לאובדנות בכל המשתתפים שדיווחו כי היו עדים לחייל עמית שנפצע, נהרג או נרצח (יחס סיכויים של 1.52, p<0.01).

בנוסף, חלה עליה בסיכון לאובדנות עם עליה במספר הפניות לבריאות הנפש (יחס סיכויים של 1.47, p<0.001). עם זאת, לא נמצא קשר עם אבחנה של הפרעת שימוש בחומרים.

למרות שבקרב נשים אחוז DHA הממוצע היה גבוה יותר משמעותית, בהשוואה לגברים (1.48% לעומת 1.15%), לא תועד הבדל בחומצות שומן בין הנשים שהשלימו אובדנות ואלו שלא השלימו זאת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שהנתונים מעידים כי ערכי DHA נמוכים בדם הינם גורם סיכון אפשרי לאובדנות, דרושים מחקרים התערבותיים להערכת סיבתיות.

J Clin Psychiatry. Published online August 23, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה