חשיבות הערכת חולים הפוגעים בעצמם במכוון (Arch Gen Psychiatry)

חולים הפונים לחדר מיון בעקבות פגיעה עצמית מכוונת משוחררים לעיתים קרובות לביתם, ללא הערכה פסיכיאטרית טרם שחרורם, ולעיתים קרובות אינם מופנים כנדרש להמשך טיפול, כך עולה ממחקר חדש.

ממצאי המחקר מצביעים עוד על נטייה לשחרר חולים מחדר מיון לביתן ולא למוסד אשפוז, במידה והיו צעירים יותר או פגעו בעצמם על-ידי חתכים, בניגוד לאמצעים קטלניים יותר. בנוסף, כמחצית מהחולים ששוחררו עברו הערכה נפשית במהלך שהותם בחדר מיון או במסגרת ביקור למרפאת בריאות הנפש בתוך שלושים ימים משחרורם מבית החולים, ללא תלות באופן הפגיעה העצמית.

במסגרת המחקר העריכו החוקרים את תביעות Medicaid מכל 50 המדינות אודות מבוגרים בגילאי 21-64 שנים שטופלו בחדרי מיון עקב פגיעות עצמיות, בתקופה שבין מרץ ועד דצמבר 2006 (7355 מקרים).

מהתוצאות עולה כי 4440 מהחולים שפגעו בעצמם במכוון (4595 מקרים) שוחררו לקהילה. הסיכוי לכך היה גבוה יותר בקרב חולים שפגעו בעצמם באמצעות חתכים (RR = 1.18), וכך גם חולים בגילאי 21-31 שנים, בהשוואה לחולים בגילאי 45-64 שנים (סיכון יחסי של 1.18).

הסיכוי לשחרור לקהילה היה נמוך יותר משמעותית עם פגיעות עצמיות שכללו הרעלה או אמצעים בעלי רמת קטלניות גבוהה (סיכון יחסי של 0.84), או בנוכחות אשפוז פסיכיאטרי לאחרונה (סיכון יחסי של 0.74).

עם זאת, בקרב חולים עם דיכאון, סכיזופרניה או הפרעות שימוש בחומרים, אוכלוסיות בהן ידוע על שכיחות מוגברת של פגיעות עצמיות מכוונות, לא תועדה עליה בשיעור האשפוזים.

רק 47.5% מהמקרים המטופלים כללו הערכה נפשית, כאשר בקרב היספאנים שכיחות ההערכות הנפשיות הייתה נמוכה משמעותית (ייתכן כי מדובר במחסום שפה או תרבות).

52.4% מהחולים המשיכו למעקב אמבולטורי במסגרת מרפאת בריאות נפש בתוך שלושים ימים. הסיכויים להמשך מעקב היו גבוהים יותר משמעותית בקרב אלו שקיבלו טיפול אמבולטורי לאחרונה (סיכון יחסי של 2.30), במידה והטיפול ניתן במדינה עם כיסוי Medicaid לשירותי בריאות נפש (סיכון יחסי של 1.13) ואם נקבעה אבחנה של הפרעת דיכאון קלינית בחדר המיון (סיכון יחסי של 1.09).

שיעורי מעקב גבוהים יותר תועדו גם בקרב נשים, בהשוואה לגברים, ובלבנים בהשוואה להיספאנים או שחורים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לא ננקטים די אמצעים לשיפור המשכיות הטיפול ושיפור טיפול משולב בחולים אלו, להערכתם, ישנה הזדמנות אמיתית למתן טיפול מתאים.

Arch Gen Psychiatry. Published online September 5, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה