הורמון PTH בטוח ויעיל לטיפול בהיפופאראתירואידיזם (מתוך הכנס השנתי מטעם American Society for the Bone and Mineral Research)

ממחקר חדש שהוצג בכנס השנתי מטעם ה-American Society for the Bone and Mineral Research עולה כי הורמון PTH (Parathyroid Hormone) הינו טיפול בטוח ויעיל כנגד היפופאראתירואידיזם למשך תקופה של עד ארבע שנים.

במחקר קודם, החוקרים מאוניברסיטת קולומביה בניו-יורק מצאו כי PTH הינו טיפול יעיל להפחתת הדרישות למתן תוספי קלציום וקלציטריול, והעלאת צפיפות המינראלים של העצם בעמוד השדרה המותני, כאשר ניתן למשך שנתיים. המחקר הנוכחי מדגים את תוצאות הטיפול לאורך זמן.

מדגם המחקר כלל 18 משתתפים עם היפופאראתירואידיזם ארבעה גברים וארבע עשרה נשים (6 לאחר מנופאוזה) שטופלו במהלך ארבע שנים בהורמון PTH (1-84) במינון 100 מיקרוגרם, אחת ליומיים.

במהלך תקופת המחקר, שלושה מטופלים עברו לטיפול במינון של 100 מיקרוגרם אחת לשלושה ימים, ושלושה משתתפים עברו לטיפול במינון 100 מיקרוגרם ביום, לאחר שנה אחת.

מהתוצאות עולה כי הטיפול הפחית את הדרישות לתוספי קלציום בשיעור של 36% (P<0.01). כמו כן, נרשמה ירידה בדרישות לקלציטריול (הבדל לא מובהק סטטיסטית), ושלושה חולים הצליחו להפסיק כליל את הטיפול בקלציטיריול.

ריכוז הקלציום בדם נותר יציב; רמות קלציום בשתן ירדו (מ-277 מ”ג ליום ל-181 מ”ג ליום, p=0.007), ונותרו נמוכות לאורך השנים העוקבות. לאחר 48 חודשים, רמות קלציום בדם עמדו על 222 מ”ג ליום.

רמות פוספור ירדו מ-4.4 ל-4.0 מ”ג לד”ל (p<0.0001).

צפיפות המינראלים של העצם בעמוד השדרה המותני עלתה בשיעור של 2.4% לאחר 12 חודשים (p=0.05), בשיעור של 4.1% לאחר 24 חודשים (p=0.002), ובשיעור של 6.0% לאחר 48 חודשים (p<0.0001).

צפיפות המינראלים של העצם בצוואר הירך ובעצם הירך נותרו ללא-שינוי לאורך ארבע שנות הטיפול. למרות שנרשמה ירידה קלה בצפיפות המינראלים של עצם הרדיוס הדיסטאלית במהלך 24 החודשים הראשונים (1.8%-,  p=0.03), לא חל שינוי נוסף לאחר 48 חודשים (2.1%-, הבדל לא-מובהק סטטיסטית).

במהלך ארבע שנות המחקר תועדו 3 אירועי היפרקלצמיה בשלושה מטופלים. עם זאת, האירועים היו זמניים והגיבו להתאמת המינון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הטיפול ב-PTH הפחית בשיעור של 40% את דרישות הטיפול בקלציום, עם הפחתת הדרישות לוויטמין D בשיעור דומה. נותרו רמות קלציום תקינות בדם, עם מגמת ירידה ברמות קלציום בשתן וירידה לא-משמעותית ברמות פוספור בשתן. בעמוד השדרה המותני המשיכה העלייה בצפיפות המינראלים של העצם, כאשר לאחר ירידה ראשונית בצפיפות המינראלים בעצם הרדיוס לא נרשמה החמרה נוספת.

נתונים אלו תומכים בבטיחות ויעילות הטיפול בהורמון PTH בחולים עם היפופאראתירואידיזם, לתקופה של עד ארבע שנים.

מתוך הכנס השנתי מטעם American Society for the Bone and Mineral Research

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה