מה בין צריכת משקאות קלים ובין אלימות בגיל צעיר? (Injury Prev)

מומחים לבריאות הציבור ויועצי תזונה העלו ביקורת כנגד צריכת משקאות קלים תוססים מאחר ומדובר במשקאות עם קלוריות ריקות, סוכר וקפאין, אך כעת, ממחקר חדש שפורסם ב-Injury Prevention עולה כי ייתכן בנוסף קשר בין המשקאות ובין התנהגות אלימה בבני נוער.

לדברי החוקרים, מדובר במחקר הראשון המציע קשר מסוג זה. לאחר תקנון לגיל, מין, גזע, מדד מסת גוף, דפוסי שינה, הרגלי עישון, צריכת אלכוהול וארוחות ערב משפחתיות, החוקרים מצאו כי צריכה רבה של משקאות קלים תוססים, לא-דיאטטיים, מלווה בעליה מובהקת סטטיסטית של 9-15% בסבירות להתנהגות אגרסיבית. בקרב אלו ששתו כמויות גדולות של משקאות קלים הקשר עם אלימות היה דומה בהשפעתו לצריכת אלכוהול או עישון.

החוקרים מודים כי מדובר במחקר יחיד ודרושים מחקרים נוספים להערכת הנושא באופן מעמיק יותר. הם נמנעים מלקבוע כי מדובר בקשר סיבתי, ומדגישים כי התכולה המדויקת של סוכר וקפאין במשקאות אלו אינה-ידועה וכי ייתכן וגורמים אחרים אחראיים לקשר שתואר במחקר.

החוקרים מצאו שכיחות מוגברת של נשיאת נשק או מעשים אלימים בקרב בני נוער ששתו למעלה מחמש פחיות משקאות קלים תוססים בשבוע. מהמחקר עולה עוד כי הקשר הינו תלוי-מינון , עם הקשר הבולט ביותר בקרב מתבגרים ששתו 14 פחיות ושבוע, או יותר. בקרב מתבגרים אלו, 42.75 נשאו אקדח או סכין, 58.6% גילו אלימות כלפי אחרים בגילם, 26.9% נקטו במעשי אלימות במהלך פגישות רומניות ו-45.3% גילו מעשי אלימות כנגד ילדים אחרים במשפחתם.

שיעורים אלו היו גבוהים יותר משמעותית בכל אחת משלוש הקטגוריות האחרות להערכת צריכת המשקאות (עד פחית בשבוע, 2-4 פחיות בשבוע ו-5-7 פחיות בשבוע האחרון), ותוארה עליה ליניארית, מובהקת סטטיסטית, בקשר בין צריכה ובין כל אחת מארבע ההתנהגויות האלימות. קרוב לשליש מהתלמידים שתו לפחות חמש פחיות משקאות קלים תוססים.

המחקר התבסס על נתונים מסקר Boston Youth Survey, שניתן פעמיים בשנה לתלמידים בכיתות ט עד י”ב בבתי ספר ציבוריים ברחבי בוסטון, להערכת ההשפעה של משקאות קלים על התנהגויות אלימות ואגרסיביות.

החוקרים לא הצליחו להדגים קשר בין צריכת משקאות קלים ובין השמנה, כפי שנמצא במחקרים אחרים. הם זיהו קשר בין צריכה רבה של משקאות קלים ובין היבטים אחרים; לדוגמא, שינה לא-מספקת וצריכת אלכוהול או עישון במהלך 30 הימים האחרונים.

החוקרים מודים כי למחקר מספר מגבלות אך כותבים כי מהנתונים עולה קשר אפשרי בין צריכת אלכוהול ומזון מהיר ובין התנהגויות שליליות.

Injury Prev. Published online October 24, 2011.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה