מינוני-יתר חוזרים של פרצטמול עלולים להיות קטלניים (Br J Clin Pharmacol.)

במאמר שפורסם בכתב העת British Journal of Clinical Pharmacology מדווחים חוקרים על מחקר חדש ממנו עולה כי הישנות נטילת מינון מעט גבוה מהמומלץ של אצטאמינופן (המוכר גם כפרצטמול או אקמול) עלולה להיות קטלנית.

בעת אשפוזם, בחולים עם מינון-יתר של פרצטמול נרשמה שכיחות גבוהה של הפרעות בתפקוד הכבד והמוח, צורך בדיאליזה או סיוע נשימתי, והם היו בסיכון מוגבר לתמותה, בהשוואה לאלו שנטלו מינון-יתר חד-פעמי. חולים אלו לא נטלו מינון-יתר, חד-פעמי, במטרה להתאבד, אך עם הזמן הנזק מצטבר וההשפעה עשויה להיות קטלנית.

בבריטניה, רעילות כבדית הינה הסיבה המובילה לכשל כבדי חד. עם זאת, עד כה לא הייתה ידועה ההשפעה של מינוני-יתר חוזרים או פניה מאוחרת לבית החולים על התמותה או הצורך בהשתלת כבד דחופה.

מבין 663 משתתפים שאושפזו עקב נזק כבדי חמור על-רקע פרצטמול בין השנים 1992-2008, 161 (24.3%) נטלו מינוני-יתר חוזרים. בהשוואה לאלו שנטלו מינון-יתר פעם אחת, אלו עם מינוני-יתר חוזרים היו מבוגרים יותר, ונטו יותר להפרעות שימוש באלכוהול.

כאשר נשאלו מדוע חזרו על נטילת מינון גבוה מהמומלץ של התרופה, החולים עם מינוני-יתר חוזרים של פרצטמולמסרו לרוב כי הקלה בכאב הייתה המטרה העיקרית (58.2%).

בהשוואה לאלו שנטלו מינון-יתר באופן חד-פעמי, בקרב אלו עם מינוני-יתר חוזרים של הטיפול התרופתי סך המנות היה קטן יותר ורמות ALT בדם היו נמוכות יותר בעת האשפוז. עם זאת, שכיחות אנצפלופתיה הייתה גבוהה יותר בקבוצה זו, וכך גם הצורך בטיפול כלייתי חליפי והנשמה מכאנית.

אעפ”י ששיעורי התמותה היו גבוהים יותר בקבוצת החולים עם מינוני-יתר חוזרים של פרצטמול, בהשוואה למינון-יתר חד-פעמי (37.3% לעומת 27.8%, p=0.025), דפוס מינוני-יתר חוזרים לא זוהה כגורם המנבא תמותה.

44.9% מהחולים שפנו מאוחר לטיפול רפואי (לאחר למעלה מ-24 שעות) בעקבות נטילה חד-פעמית של מינון-יתר, ופניה מאוחרת זוהתה כגורם המנבא תמותה או השתלת כבד (יחס סיכויים של 2.25, p=0.009).

החוקרים כותבים כי יש לעקוב מקרוב אחר חולים שפנו בשל מינוני-יתר חוזרים או אלו שפנו מאוחר לאחר נטילת מינון-יתר, ולשקול מתן טיפול ב-NAC (N-Acetylcysteine), ללא תלות בריכוז פרצטמול בדמם.

מאחר שמדובר בקבוצות בסיכון מוגבר להתפתחות כשל רב-מערכתי, יש לשקול העברתם בהקדם למרכזים המתמחים בטיפול בכבד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגימים את ההשפעה המזיקה של פניה מאוחרת ומינוני-יתר חוזרים בכל הנוגע לנזק כבדי חד על-רקע פרצטמול. הן פניה מאוחרת (לאחר מעל 24 שעות מנטילת מינון-יתר) והן מינוני-יתר חוזרים מנבאים נזק רב-מערכתי וצורך בהשתלת כבד.

Br J Clin Pharmacol. Published online November 22, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה