רמות CRP תקינות בחלק גדול מהחולים עם STEMI (מתוך J Am Coll Cardiol)

תוצאות מחקר חדש מטילות ספק ביכולת הפרוגנוסטית של רמות hs-CRP (High-Sensitivity C-Reactive Protein) בחולים עם אוטם לבבי עם עליות מקטע ST (STEMI או ST-segment Elevation Myocardial Infarction). החוקרים מצאו כי רמות hs-CRP שנמדדו במהלך שש השעות הראשונות מהופעת התסמינים היו תקינות בלמעלה מ-40% מהחולים עם אירוע STEMI ראשון, וממצא זה מדגיש את המגבלות של הבדיקה כסמן פרוגנוסטי וכסמן לתהליך דלקתי בחולים עם אוטם לבבי. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

החוקרים כותבים כי מחקרים קודמים בנושא מניעה-ראשונית ומניעה שניונית הוכיחו כי רמות hs-CRP מוגברות מנבאות תסמונת כלילית חדה, וכי מחקר JUPITER (Justification for the Use of Statins in Primary Prevention: An Intervention Trial Evaluating Rosuvastatin) הוכיח כי בחולים עם רמות של 2 מ”ג לליטר ומעלה וערכי LDL של מתחת ל-130 מ”ג לד”ל, הייתה תועלת לטיפול במינון גבוה של Rosuvastatin (קרסטור). כעת, הם ביקשו להעריך את שיעור החולים העשויים לפתח אוטם לבבי חד למרות ערכי hs-CRP תקינים.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר FAMI (First Acute Myocardial Infarction) , שכללו חולים מאיטליה, סקוטלנד וסין, שלוש מדינות עם הבדלים גדולים בשיעורי מחלת עורקים כליליים, ובחנו 887 חולים עם STEMI מתועד ו-887 ביקורות. דגימות דם למדידת רמות hs-CRP נלקחו לפני טיפול רה-פרפוזיה ובתוך שש שעות מהופעת התסמינים.

חציון רמות hs-CRP היה גבוה יותר משמעותית בחולים עם STEMI, בהשוואה לקבוצת הביקורת (2.49 מ”ג לליטר בהשוואה ל-1.32 מ”ג לליטר, בהתאמה, p<0.0001). למרות זאת, הם זיהו חפיפה גדולה, כאשר ב-27% מהחולים עם STEMI רמות hs-CRP היו נמוכות יותר מערך החציון בקבוצת הביקורת, וב-31% מהמשתתפים בקבוצת הביקורת ערכי hs-CRP עלו על ערכי החציון בחולים עם STEMI. הרגישות, הסגוליות והדיוק של זיהוי STEMI על-פי ערכי סף של 2 מ”ג לליטר עמדו על 66%, 64% ו-65%, בהתאמה.

בסך הכל, החוקרים מצאו כי ב-41% מהחולים עם STEMI ערכי hs-CRP בעת האשפוז עמדו על מתחת ל-2 מ”ג לליטר, בעוד שב-37% מהביקורות הערכים עמדו על 2 מ”ג לליטר ומעלה, וממצאים אלו היו דומים בשלוש המדינות.

J Am Coll Cardiol 2011; 58: 2654-2661

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה