השפעת חזרה לעישון על התוצאות לאחר תסמונת כלילית חדה (Am J Cardio)

במסגרת מחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Cardiology ביקשו החוקרים להעריך את השפעות חזרה לעישון בקרב מעשנים שהפסיקו לעשן במהלך אשפוז בשל תסמונת כלילית חדה. החוקרים מצאו כי חזרה לעישון לאחר תסמונת כלילית חדה כרוכה בעליה בשיעורי התמותה, כאשר חזרה לעישון תוך מספר ימים מהשחרור מבית החולים לוותה בעליה של פי חמש בסיכון לתמותה.

מדגם המחקר כלל 1,294 מעשנים פעילים, שהפסיקו לעשן במהלך אשפוז בשל תסמונת כלילית חדה (1,018 גברים ו-276 נשים, גיל ממוצע של 59.7 שנים). המשתתפים היו במעקב במשך 12 חודשים לאחר תאריך האשפוז. במהלך אשפוזם, ניתן לכל המשתתפים ייעוץ בנושא הפסקת עישון.

במהלך המעקב, 813 חולים חזרו לעשן כרגיל (62.8%, עם חציון מרווח עד להישנות של 19 ימים). גורמים מנבאים בלתי-תלויים לחזרה לעישון כללו גיל מתקדם (יחס סיכויים של 1.034 לשנה, p=0.001) ומין נקבה (יחס סיכויים של 1.23, p=0.03). בחולים שלקחו חלק בתוכניות שיקום לבבי (יחס סיכויים של 0.74, p=0.02) ובחולי סוכרת (יחס סיכויים של 0.79, p=0.03), סיכויי הפסקת עישון היו גבוהים יותר.

במהלך תקופת המעקב נרשמו 97 מקרי תמותה (סיכויי תמותה לאחר שנה אחת של 0.075). מניתוח רב-משתנים עם ניתוח סטטיסטי עלה כי לאחר תקנון לנתונים דמוגרפים של החולים, ההיסטוריה הרפואית ומשתנים הנוגעים לאירוע הלבבי, חזרה לעישון זוהתה כגורם מנבא בלתי-תלוי לתמותה (יחס סיכויים של 3.1, p=0.004).

להפסקת עישון לאחר תסמונת כלילית חדה תועלת אפשרית משמעותית על שיעורי התמותה, עם צפי לירידה של 30-40% בסיכון היחסי לתמותה מכל סיבה. בדומה לדיווחים קודמים, במחקר הנוכחי, חזרה לעישון לאחר תסמונת כלילית חדה לוותה בעליה משמעותית בשיעורי התמותה מכל סיבה. יתרה מזאת, חזרה לעישון בשלב מוקדם לאחר השחרור לוותה בסיכון גבוה עוד יותר לתמותה, בהשוואה לחזרה לעישון בשלב מאוחר יותר. הימנעות מעישון למשך תקופה של פחות מעשרה ימים לאחר השחרור, לוותה בעליה של פי חמש בסיכון לתמותה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חזרה לעישון לאחר תסמונת כלילית חדה כרוכה בעליה בשיעורי התמותה. להערכתם, ניתן לשלב התערבויות להפסקת עישון במסגרת התמיכה בחולים לאחר שחרור מבית החולים, להפחתת ההשפעות השליליות של חזרה לעישון בחולים אלו.

Am J Cardiol. 2011 Sep 15;108(6):804-8

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה