האם לתרופות ממשפחת PPI השפעה שלילית בחולי אי-ספיקת לב? (Eur J Heart Fail.)

ממחקר חדש שפורסם ב-European Journal of Heart Failure עולה כי טיפול בתרופות ממשפחת PPI (Proton-Pump Inhibitor) אינו מלווה בעליה בשיעורי התמותה בחולים עם אי-ספיקת לב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לתרופות ממשפחת PPI השפעה יונוטרופית שלילית על תאי שריר הלב. במחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע אם קיים קשר בין נטילת טיפול בתרופות ממשפחת PPI ובין עליה בשיעורי התמותה בחולים עם אי-ספיקת לב על-רקע איסכמי או לא-איסכמי.

ההשפעה של PPI על שיעורי התמותה מכל-סיבה נבחנה במדגם תושבים מאלברטה מעל גיל 65 שנים, עם אבחנה של אי-ספיקת לב. בהשוואה לחולים שלא נטלו טיפול בתרופות ממשפחת PPI (למעלה מ-15,000 משתתפים, 71% ממדגם חולי אי-ספיקת לב), בקרב חולים שנטלו טיפול בתרופות ממשפחת PPI (כ-6,400 משתתפים, 29% מהחולים עם אי-ספיקת לב) היו בשכיחות גבוהה יותר נשים, עם מחלות רקע רבות יותר. שיעורי התמותה בשנה הראשונה לאחר האבחנה של אי-ספיקת לב עמדו על 32% באלו שלא נטלו טיפול ב-PPI ו-26% במטופלים בתרופות (יחס סיכויים מתוקן של 0.87).

מניתוח סטטיסטי שכלל כ-5,800 משתתפים שמתו, עם למעלה מ-9,900 ביקורות תואמות, עלה כי אין קשר בין טיפול נוכחי ב-PPI ובין  עליה בשיעורי התמותה (יחס סיכויים מתוקן של 0.8), בעוד שהטיפול במעכבי ACE (Angiotensin Converting Enzyme) או ARB (Angiotensin Receptor Blocker) (יחס סיכויים מתוקן של 0.70) או חסמי ביתא (יחס סיכויים מתוקן של 0.57) לווה בירידה יחסית בשיעורי התמותה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הטיפול בתרופות ממשפחת PPI נפוץ בחולים לאחר אי-ספיקת לב. למרות חשש מעבדתי מההשפעה היונוטרופית השלילית של PPI, אין קשר בין סיכון מוגבר לתמותה בחולי אי-ספיקת לב ובין טיפול ב-PPI בתנאים אמבולטורים.

Eur J Heart Fail. 2011;13(11):1211-1205

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה