עובי הקורטקס כסמן מוקדם למחלת אלצהיימר (Neurology)

מוח גירוי חשמלי

השימוש בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית (MRI או Magnetic Resonance Imaging) להערכת אזורים במוח המעורבים במחלת אלצהיימר, עשוי לסייע בזיהוי המחלה בשלב הקדם-קליני המוקדם ביותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology.

במבוגרים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין, בהם אזורי הקורטקס המוחי קטנים יותר בהשוואה למקביליהם לפי בדיקת MRI, הסיכון להתפתחות תסמיני ליקוי קוגניטיבי לאחר שלוש שנים, היה גבוה יותר משמעותית.

עובי הקורטקס לפי בדיקת MRI עשויה לסייע בזיהוי מחלת אלצהיימר קדם-קלינית. נראה כי אזורים אלו במוח הם אטרופיים; הם קטנים יותר מהצפוי.

החוקרים שיערו כי במבוגרים עם תפקוד קוגניטיבי תקין קיימת נטייה מוגברת לליקוי קוגניטיבי במידה ובבדיקת MRI יש ממצאים המתאימים למחלת אלצהיימר מוקדמת, בהשוואה לעמיתיהם ללא ממצאים אלו.

במטרה לבחון את ההשערה, החוקרים ערכו בדיקות MRI למדידת 9 אזורים במוח בעלי חשיבות לתפקודי זיכרון, שפה, פתרון בעיות ותפקודים קוגניטיביים אחרים המושפעים בשלב המוקדם ביותר של מחלת אלצהיימר.

מדגם המחקר כלל 159 משתתפים ללא דמנציה, בגיל ממוצע של 76 שנים. 19 מהם סווגו כבעלי סיכון גבוה למחלת אלצהיימר קדם-קלינית, בשל הגודל הקטן של החותמת בקורטקס; 116 סווגו כבעלי סיכון ממוצע ו-24 כבעלי סיכון נמוך.

המשתתפים עברו גם בדיקות קוגניטיביות בתחילת המחקר ובמהלך שלוש השנים הבאות.

החוקרים מצאו כי ב-21% מאלו בסיכון גבוה חלה הידרדרות קוגניטיבית במהלך שלוש שנות המעקב לאחר בדיקת ה-MRI, זאת בהשוואה ל-7% מאלו בסיכון ממוצע ואף אחד מאלו בסיכון נמוך (p=0.03).

החוקרים מצאו גם כי במשתתפים עם חותמת חיובית בבדיקת MRI, שכיחות רמות אבנורמליות של עמילואיד בנוזל השדרה הייתה גבוהה פי שתיים, בהשוואה לאלו ללא החותמת הנ”ל בבדיקת MRI. מבין החולים עם מחלת אלצהיימר קדם-קלינית בסיכון-גבוה, ב-60% זוהה עמילואיד בנוזל שדרה, זאת בהשוואה ל-36% מאלו בסיכון ממוצע. לדברי החוקרים, רמות עמילואיד נחשבות לסמן הספציפי ביותר למחלת אלצהיימר כיום; עם זאת, חובה להשלים ניקור מותני במטרה להעריך זאת. מבין 159 המשתתפים במחקר, 84 עברו ניקור מותני.

עם זאת, החוקרים כותבים כי בדיקת MRI אינה זמינה לשימוש בפועל לזיהוי מחלת אלצהיימר קדם-קלינית, וככל הנראה לעולם לא תוכל לשמש כבדיקה כזו.

Neurology. 2012; 78:84-90, 80-81. Published online December 21, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה