מטה-אנליזה: enoxaparin (קלקסן) עדיף על הפרין במסגרת PCI (מתוך ה-BMJ)

מטה אנליזה שפורסמה לאחרונה ב-BMJ מגיעה למסקנה שהטיפול ב-enoxaparin (קלקסן) עדיף על הפרין בהפחתת תמותה ודימומים במהלך PCI, בעיקר במטופלים שעוברים PCI לצורך טיפול ב-STEMI .

מטרה המטה-אנליזה הייתה בכדי לקבוע את היעילות והבטיחות של קלקסן בהשוואה להפרין במהלך PCI. המטה-אנליזה כללה נתונים מ-23 מחקרים אקראיים ולא אקראיים שכללו ביחד כ-31,000 משתתפים, ושנעשתה בהם השוואה בין קלקסן להפרין בתוך כדי PCI , ושהיו בהם דיווחים על תמותה (יעד היעילות של המחקר) ודימומים מג’וריים (יעד הבטיחות של המחקר).

בסה”כ כ-10,000 משתתפים עברו PCI עבור STEMI , כ-9,000 עברו PCI כהתערבות שניונית לאחר טיפול פיברינוליטי, וכ-12,000 היו עם NSTEMI או תעוקה יציבה שהופנו ל-PCI .

בסה”כ כ-14,000 מכלל המטופלים קיבלו קלקסן, וכ-17,000 קיבלו הפרין. להלן התוצאות המרכזיות:


  • השימוש בקלקסן היה קשור לירידה מובהקת (p<0.01) של 34% בסיכון לתמותה בהשוואה להפרין, עם ירידה אבסולוטית בסיכון לתמותה של 1.66% כשמס’ החולים שבהם היה לטפל בקלקסן כדי למנוע מקרה מוות אחד (NNT) היה 60.

  • בקבוצה עם הסיכון הגבוה יותר של STEMI הירידה היחסית בסיכון הייתה מובהקת ( p<0.001)  ועמדה על  48%, הירידה האבסולוטית הייתה  2.91% וה-NNT ירד ל-34.

  • הסיכון לדימומים במטופלי הקלקסן היה נמוך יותר באופן מובהק (p=0.009)  ב-20% , הירידה האבסולוטית הייתה 1.2% וה-NNT היה 83 .

  • בהשוואה להפרין, הקלקסן היה קשור בירידה מובהקת בסיכון של 32% בסיכון לתמותה או MI , ירידה אבסולוטית של 2.01% ו-NNT של 50 .

המחברים מסכמים שטיפול בקלקסן במהלך PCI נראה כעדיף על הפרין בהפחתת תמותה מכל סיבה, אירועים איסכמיים ודימומים. העדיפות הייתה בולטת במיוחד במטופלים עם STEMI . בהתחשב בעלות הנמוכה יחסית של קלקסן (ובזמינות הגבוהה שלו) , חלופה זו נראית בעיניהם כאסטרטגיה טיפולית אטרקטיבית לשיפור תוצאות בקרב קבוצה רחבה של מטופלים העוברים PCI ברחבי העולם.

גם מאמר מערכת שהציג מס’ מגבלות של המטה-אנליזה סיכם שלאור היתרון הגדול שנמצא במטה-אנליזה, עקביות התוצאות בכל תתי הקבוצות, מימצאים ממחקרים אחרים והעלות היחסית נמוכה של הקלקסן שאכן מדובר באטסטרגיה טיפולית מומלצת ומועדפת במטופלים הזקוקים ל-PCI באופן כללי ובמיוחד PCI ראשוני לטיפול ב-MI .

BMJ 2012;344:e553

למאמר המערכת ב-BMJ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה