האם רופאים כנים וגלויים עם המטופלים שלהם ? (Health Affairs )

מחקר חדש מה-Health Affairs מדווח כי 10% מהרופאים מודים כי שיקרו למטופלים בשנה האחרונה, ו-35% אינם מסכימים כי הם צריכים לספר למטופלים שלהם על הקשרים הפיננסיים שיש להם עם חברות תרופות וציוד רפואי.

מחברי המחקר טוענים שנתונים אלה מעלים חשש כי חלק מהמטופלים אינם מקבלים מידע מלא ומדוייק אודות המחלה והטיפול המוצע להם.

83% מהנשאלים בסקר הסכימו עם ההצהרה שלרופאים אסור לשקר למטופליהם באף מקרה. עם זאת כאמור 11% הודו בכך ששיקרו בשנה האחרונה, ו-55% ציינו שתיארו פרוגנוזה בצורה חיובית יותר ממה שהיה להערכתם הפרוגנוזה האמיתית.  

שני שליש מהרופאים הסכימו לחלוטין עם כך שרופאים צריכים לחשוף למטופליהם את כל הטעויות הרפואיות המשמעותיות שנעשו עמם. 20% עם זאת הודו שלא היו גלויים לחלוטין עם מטופליהם בשנה האחרונה מתוך חשש לתביעה משפטית.

במחקר נמצא שהגישה של רופאים לכנות ופתיחות מול מטופלים קשורה לגורמים דמוגרפיים, התמחות ומקום העבודה.

נמצא שנשים ובני מיעוטים נוטים יותר למלא את עקרונות הגילוי הנאות. כ-86% מהנשים הרופאות הסכימו לחלוטין עם ההצהרה שלעולם לא ישקרו למטופל לעומת 81% מהגברים. בנוסף, רק 8% נטו לספר שקר למטופל לעומת 13% מקרב הגברים הרופאים. 

שיעור גבוה של קרדיולוגים (96%)  ומנתחים כלליים (94%) ציינו שלא אמרו דבר שקר למטופלים בשנה האחרונה, בעוד שרופאי ילדים (85%) ופסיכיאטרים (86%) היו עם השיעורים הנמוכים יותר.

רופאים שעבדו במרכזים רפואיים או אוניברסיטאים נטו יותר (78%)  להסכים באופן מלא עם הצורך לגילוי נאות מלא על טעויות רפואיות מאשר רופאים בפרקטיקה פרטית (61%).

המחברים מסכמים כי דרושים מחקרים נוספים בכדי להבין את הסיבות הספציפיות מדוע רופאים נכשלים במילוי עקרונות התקשורת והגילוי הנאות עם מטופליהם.

Health Affairs. 2012;31:383-391

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה