תכשירי פלזמה עשירה בטסיות נבדלים זה מזה לפי דרך הכנתם ושונים מאשם לאדם/מאת ד”ר פנסקי, עורך אורתופדיה

בעשור האחרון השימוש בפלזמה עשירה בטסיות (PRP ) זכה לפופולאריות בקרב האורטופדים העוסקים ברפואת ספורט כטיפול בפציעות גרמיות, פציעות גידים, שרירים וסחוס. מקובל להניח כי גורמי צמיחה שונים, הנמצאים בטסיות, ממלאים תפקיד חשוב בתהליכי ריפוי. מטרת הטיפול ב PRP היא לרכז את גורמי הצמיחה האלו ולהזריקם למקום הפציעה.

למרות הפופולאריות לה זכתה שיטת הטיפול, מעט ידוע על מאפייני התכשיר והסרכזות השונות המיועדות להכנתו. ניתן להבדיל בין התכשירים השונים על פי סרכוז בשלב אחד או בשני שלבים, מהירות הסרכוז, ועוד. לפיכך התרכיז המופק בסרכזות השונות נבדל במספר הטסיות, בגורמי הגדילה, בכדוריות לבנות והאדומות המופקות בתהליך הסרכוז.

מטרת המחקר הייתה להשוות  בין ריכוזי הטסיות, גורמי הגדילה והכדוריות הלבנות המופקים בסרכזות שונות, ולבדוק האם יש הבדל בריכוזים אלו בדגימות דם מאנשים שונים או בנקודות זמן שונות באותו נבדק.

שיטות: דגימות דם נלקחו מ 8 אנשים בריאים בגיל ממוצע 31.6+10.9 שנים. נלקחו 3 בדיקות דם מכל מתנדב בהבדלים של שבועיים. דגימות הדם סורכזו ב 3 מערכות שונות. PRP-LP בו הסרכוז במהירות 1500 סיבובים לדקה משך 5 דקות, PRP-HP בו המהירות 3200 סיבובים לדקה משך 15 דקות ו PRP-DS בו מבצע הסרכוז פעמים.

ריכוזי גורמי הגדילה וריכוזי הכדוריות השונות בדגימות הדם המקוריות  וב PRP הושוו במעבדה, בדיקת ריכוז גורמי הגדילה בוצעה רק עבור בדיקת הדם הראשונה.

תוצאות: בכל הדגימות היה ריכוז הטסיות לאחר הסרכוז גדול משמעותית מהריכוז  בבדיקת הדם המקורית. ריכוז הטסיות הגדול ביותר נמצא בשיטת PRP-HP . בשיטה זו נמצא ריכוז גבוה יותר של כדוריות אדומות וכדוריות לבנות יחסית לשיטות האחרות.

לגבי גורמי הגדילה נמצא כי ב PRP-LP מופקים הריכוזים הגבוהים ביותר.

דיון: תוצאות המחקר מצביעות על הבדלים בריכוזי הטסיות והכדוריות הלבנות בתלות הן בשיטת הסירכוז והן בדגימות דם חוזרות. מקובל להניח כי ריכוז הטסיות התרפואיטי המינימלי הוא מעל 200 אלף טסיות למיקרו ליטר. בשלוש שיטות הסירכוז הושג ריכוז מעל מינימום זה. לסירכוז כפול לא נמצא יתרון על השיטות האחרות. בכל השיטות נמצא גם ריכוז גבוה יותר של כדוריות לבנות לעומת דגימת הדם המקורית, הערך בריכוז גבוה של כדוריות לבנות במקום הפציעה שנוי במחלוקת. יש הטוענים כי הכדוריות הלבנות מעוררות תהליך דלקתי שאינו רצוי, בעוד אחרים מצביעים על ערכם האנטי בקטריאלי ועל תרומתם להפרשת גורמי גדילה.

את הכמות הגדולה יחסית של גורמי גדילה בשיטת PRP-HP ניתן לשייך לריכוז הגבוה יחסית של הטסיות והכדוריות הלבנות בשיטה זו.

ממצא נוסף הוא הבדלים משמעותיים בריכוזי הטסיות והכדוריות הלבנות בדגימות דם שנלקחו מאותו נבדק במועדים שונים. לממצא זה משמעות כאשר לוקחים בחשבון כי נהוג להזריק PRP לאותו מטופל מספר פעמים על מנת להחיש תהליכי ריפוי.   

Augustus D. Mazzocca, MS, MD; Mary Beth R. McCarthy, BS; David M. Chowaniec, BS; Mark P. Cote, DPT; Anthony A. Romeo, MD; James P. Bradley, MD; Robert A. Arciero, MD; Knut Beitzel, MD. Platelet-Rich Plasma Differs According to Preparation Method and Human Variability. J Bone Joint Surg Am.2012;94(4):308-316

לפני הערות אודות המאמר הנ”ל, אסקור תגובה למאמר מאותו ירחון:

Platelet-rich plasma: the next big thing?

כותב התגובה הגיב על מטא אנליזה שפורסמה באותו הגיליון ובדקה מה היעילות של טיפול ב PRP בפציעות אורטופדיות. במאמר נסקרו 23 מחקרים מבוקרים אקראיים ו 10 מחקרים פרוספקטיביים שעניינם תוצאות קליניות של הזרקת PRP . אגב מתוך 895, 33 מאמרים נמצאו ראויים לסקירה. במאמרים הנבחרים משך המעקב היה בין 5 ימים לשנתיים. הנפח המוזרק היה בין 2 מ”ל ל 70 מ”ל. ב 9 מחקרים נמצאה יעילות גבוהה להזרקת PRP , ב 21 מחקרים לא נמצא יתרון להזרקת PRP לעומת שיטות טיפול אחרות, וב 2 מחקרים יתרון טיפולי דווקא לקבוצת הביקורת. החוקרים סיכמו כי לטיפול ב PRP בהתוויות אורטופדיות  אין יתרון על שיטות, הטיפול האחרות שנבדקו (פיזיותירפיה, הזרקות סטירואידים, פלצבו ( .

הכותב מציין, כי רוב העדויות המצביעות על יעילות הטיפול ב PRP , מקורן בדיווחי מקרה (Case series ). עובדה המצביעה שוב על החשיבות של מחקרים פרוספקטיביים, אקראיים כפולי סמיות.

למרות שמחקרי מדע בסיסי בבע”ח ובמעבדה הדגימו יעילות של PRP בתהליכי ריפוי, לא ברור מה באמת יעילות הטיפול בבני אדם. מתי וכמה פעמים להזריק, מהו הריכוז האופטימאלי של הטסיות, מהי שיטת הסרכוז המומלצת ומה משך הטיפול כל אלו שאלות להן אין עדיין תשובה.

עד ששאלות אלו תקבלנה מענה במחקרים באיכות גבוהה, יש להתייחס לשיטת הטיפול הזו בפחות התלהבות .

Matthew J. Matava. Platelet-Rich Plasma: The Next Big Thing?Commentary on an article by Ujash Sheth, BHSc, et al.: “Efficacy of Autologous Platelet-Rich Plasma Use for Orthopaedic Indications: A Meta-Analysis”. J Bone Joint Surg Am.2012;94(4):E25 1-2

תגובת העורך: ערך השוק הצפוי של הזרקות PRP עד שנת 2016 מוערך ב 216 מיליון דולר. זאת למרות שהן מחקרי מדע בסיסי, כמו המחקר הראשון שנסקר לעיל, והן מחקרים קליניים בהם עסקה התגובה השנייה, מעלים תהיות לגבי היעילות (המחקרים הקליניים) או לגבי שיטת הטיפול האופטימאלית. ד”ר מטבה, המגיב במאמר השני, ממליץ בנימוס האמריקאי האופייני (בתרגום חופשי):  “חברים, עד שאין תשובות לשאלות שהועלו, רסנו את ההתלהבות מהשימוש במוצרי דם אוטולוגיים כדרך טיפול בפגיעות אורטופדיות”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה