חסרים נתונים ארוכי-טווח אודות הבטיחות והיעילות של ניתוחי החלפת ברך (Lancet)

ניתוח החלפת ברך הינו סיפור הצלחה של הרפואה המודרנית, עם זאת, אין מידע רב אודות תוצאות הטיפול בחולים או היעילות של שתלים שונים, ואין הסכמה בנוגע להתוויות המדויקות לפרוצדורה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Lancet.

החוקרים כותבים כי מנתחים נדרשים לקבלת החלטות טובה יותר כאשר יותר ויותר מועמדים להחלפת מפרק הברך הם מתחת לגיל 55 שנים קבוצה עם שיעור גבוה יותר של ניתוחים חוזרים או ניתוחי מעקב. סוגיה נוספת נוגעת לכך שחלק מהחולים עוברים את הפרוצדורה למרות יכולת תפקודית טובה וכאב קל בלבד לפני כן.

המאמר מבוסס על סקירה ספרותית עד שנת 1970, וזהו המאמר השני בתקופה האחרונה המעלה ספקות בנוגע לעדויות לבטיחות ויעילות שתלי מפרקים.

החוקרים כותבים כי מספר ניתוחי החלפת ברך בארצות הברית עלה מ-31.2 ל-100,000 לשנות-אדם בתקופה שבין 1971-1976 ל-220.9 ל-100,000 שנות-אדם בשנת 2008, עם סך כולל של למעלה מ-650,000 פרוצדורות באותה שנה. החוקרים מנבאים כי הדרישה להחלפת ברך תמשיך לגדול במדינות מפותחות, לאור הזדקנות האוכלוסייה ועליה בשיעורי השמנה, המביאות לעליה בשיעורי אוסטיאוארתריטיס, ההתוויה הקלינית המרכזית לניתוח.

לא קיים קונצנזוס ברור בנוגע להתוויות המדויקות לפרוצדורה, בעיקר חומרת התסמינים לפני הניתוח, השמנה וגיל החולים. החוקרים מציינים כי הוקם צוות משימה מטעם ה-Osteoarthritis Research Society International וארגון ראומטולוגים שמצא כי כאב, תפקוד וחומרה הדמייתית אינם קשורים בהמלצות מנתחים להחלפת מפרק.

גם הנתונים אודות הבטיחות והתועלת של ניתוחי החלפת ברך אינם ברורים. מרבית המאמרים בנושא תוצאות הטיפול מבוססים על תוצאות מרכז יחיד או סדרת מקרים. חלק גדולים מהדיווחים התמקדו בתוצאות של מנתח אחד שפיתח את השתל, ולכן צפויים להטיות וניגוד אינטרסים אפשרי.

התוצא העיקרי שנבחן היה שיעור הניתוחים החוזרים בשל סיבוכים. התרופפות א-ספטית, לרוב עקב שחיקה של השתל, הינה הסיבה הנפוצה ביותר לניתוח רביזיה ומהווה חשש בעיקר בחולים צעירים ופעילים. הסיבה השנייה בשכיחותה היא זיהום. גורמים מג’וריים אחרים כוללים כאב לאחר ניתוח, אי-יציבות ונוקשות.

נתוני התוצאות מחולקים לניתוחי החלפה מלאה של מפרק הברך או החלפה חלקית של המפרק. המנתחים והחולים יבחרו לעיתים בהחלפה חלקית, שכן מדובר בניתוח פחות נרחב, עם סיכון נמוך יותר לזיהומים, כאשר הם מודעים לאפשרות שיידרשו להשלים ניתוח החלפה מלאה של המפרק. עם זאת, החלפה חלקית כרוכה בסיכון גבוה יותר לניתוח רביזיה.

החוקרים קוראים להמשיך במאמצים להקים מאגרים ארציים לניטור התוצאות ארוכות הטווח של ניתוחי החלפת מפרק הברך, וכן שימוש ברשומות אלקטרוניות לתיעוד. ללא נתונים באיכות גבוהה, ללא הטיה ומידע מהימן, מנתחים אינם יכולים לקבל החלטה מודעת באשר לאופן השגת התוצאות הטובות ביותר בכל מקרה.

מעבר להמלצה על בחירה טובה יותר של החולים ודיווח טוב יותר על התוצאות, בעיקר בנוגע להתקני השתל, החוקרים קוראים גם לגישות חדשות לטיפול באוסטיאוארתריטיס בשלב מוקדם בחולים צעירים יותר, בתקווה למנוע את הצורך בניתוח מג’ורי.

למרות ההשגות בנושא, החוקרים מכירים בכך שמדובר באחת הדוגמאות המוצלחות ביותר לניתוח חדשני, שהביא לשיפור משמעותי באיכות החיים בחולים עם מחלות מפרקים.

Lancet. Published online March 6, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה