האם טיפול בפלאורוקינולונים מעלה סיכון להיפרדות רשתית? (JAMA)

טיפול בתרופות ממשפחת פלאורוקינולונים עשוי להגדיל את הסיכון להיפרדות של הרשתית, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת JAMA.

החוקרים מצאו כי 3.3% מבין 4384 חולים עם היפרדות רשתית נטלו טיפול בפלאורוקינולונים, זאת בהשוואה ל-0.6% מבין 43,840 הביקורות התואמות.

החוקרים קוראים לרופאים להיות מודעים לסיכון האפשרי בחולים המטופלים בפלאורוקינולונים המדווחים על שינויים בחדות הריאה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין פלאורוקינולונים ובין היפרדות רשתית לאחר שנתקלו במספר מאמרים שמצאו כי האנטיביוטיקה משפיעה על יצירת קולגן. בין היתר, נמצא קשר בין פלאורוקינולונים ובין קרע של הגיד.

החוקרים התבססו על מאגר British Columbia Linked Health Database, מאגר מקיף אודות תושבי קולומביה הבריטית. באמצעות מאגר זה, הם בחרו חולים שפנו לרופאי עיניים בין ינואר 2000 ועד דצמבר 2007. עבור כל חולה עם היפרדות שלה הרשתית, החוקרים בחרו 10 ביקורת באותו גיל ואח”כ ציינו איזה אחוז מכל קבוצה קיבל מרשם לטיפול בפלאורוקינולונים.

לאחר מכן, הם חילקו את המשתתפים למשתתפים שהשתמשו בהווה, בעבר ולאחרונה. מרשמים נוכחיים היו אלו שכללו תאריך תפוגה שחפף עם תאריך היעד; מרשם לאחרונה הוגדר כהפסקת עישון1-7 ימים לפני תאריך התחלת המחקר ומרשמים בעבר הוגדרו בנוכחות תאריך של 8-365 ימים לפני התאריך המשוער.

לאחר תקנון, החוקרים מצאו קשר בין טיפול בהווה בפלאורוקינולונים ובין עליה בסיכון להתפתחות היפרדות רשתית (יחס סיכון מתוקן של 4.50). ממצא זה הוביל אותם לחשב כי עבור כל 2500 חולים המטופלים בפלאורוקינולונים, אדם אחד יפתח היפרדות של הרשתית שלא היה מפתח אחרת.

החוקרים לא מצאו עליה בסיכון בקרב מטופלים באנטיביוטיקות ממשפחת ביתא-לקטאם (יחס סיכון מתוקן של 1.05) או ביתא-אגוניסטים קצרי-טווח (יחס סיכון מתוקן של 0.97).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים המקבלים טיפול פומי בפלאורוקינולונים נרשם סיכון גבוה יותר להתפתחות היפרדות רשתית, בהשוואה לאלו שלא נטלו את הטיפול האנטיביוטי, למרות שהסיכון האבסולוטי להפרעה זו היה קטן.

מומחים בתחום, שלא לקחו חלק במחקר, ממליצים לרופאים להיות מודעים לממצאים אלו, אך מאחר שחסרים מחקרים היכולים לקבוע קשר סיבה ותוצאה, אינם סבורים כי יש מספיק נתונים בכדי לשנות את הרגלי הטיפול הנוכחיים.

JAMA. 2012;307:1414-1419

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה